Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

En höst kväll

4 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1En höst kväll Empty En höst kväll tis okt 08, 2013 10:19 pm

Coneall

Coneall

*Coneall sitter nere I en av de större rummen med brasa i sitt slott i Dundalk. Han tittar in i elden och verkar vara i djupa tankar. et är inte et avskilt rumm och ligger nära den stora salen. Men många vet att han ofta sitter där när han behöver fundera. han finner det praktiskt då han finns till hands om någon behöver diskutera något men för det mesta är det ingen som stör honom. Denan kväll väntar han dock på Maire som han sänt på, och har en vag förhopning om att kanske Isabella stör han så småningom.*

2En höst kväll Empty Sv: En höst kväll ons okt 09, 2013 8:21 pm

Mairé



Mairé komer in i rummet, hon stannar till innanför dörren och hälsar Coneal med en mjuk nigning. Ni ville tala med mig.
Mairé ser ut att vara på gott humör och den lätta rodnaden på kinderna tyder på att hon nyss varit ute.

3En höst kväll Empty Sv: En höst kväll ons okt 09, 2013 11:05 pm

Isabella



Isabella är på väg ut för en promenad, kanske även en ridtur om Seark finns tillgänglig. Hon har vant sig rätt mycket vid omgivningarna här närmast omkring nu efter sommaren, och hon älskar hur fri man känner sig här.

På vägen förbi stora salen kommer hon på sig själv med att se efter om Coneal kanske har lust att göra henne sällskap. Utifall att han inte har något viktigt för sig, det vill säga. Man kan ju alltid fråga i vilket fall. tänker hon medans hon börjar gå igenom stora salen med riktning emot rummet där han brukar sitta, och nynnar lätt på en melodi från hennes tankar.

4En höst kväll Empty Sv: En höst kväll ons okt 09, 2013 11:44 pm

Coneall

Coneall

*Coneall vaknar med ett litet ryck upp ur sina tankar vid Maires ord. Det är ovanligt att han är så oupmärksam. Han gesticulerar mote en fotölj bredvid sig*
Sätt dig. Vi har en del att prata om, och saker jag behöer att du vet.

5En höst kväll Empty Sv: En höst kväll tor okt 10, 2013 7:58 am

Joan of Kent

Joan of Kent

I stora salen står Joan och pratar med någon som tydligt tillhör Conealls hushåll. Mannen pekar mot en dörr och när Joan följer efter med blicken upptäcker hon Isabella och ler. Hon tackar mannen med en lätt nickning och rör sig mot Isabella.

- Isabella!

Hon håller ut armarna något, redo att ge Isabella en kram när hon kommer fram.

6En höst kväll Empty Sv: En höst kväll tor okt 10, 2013 8:56 am

Isabella



Isabella hör sitt namn ropas och vänder sig emot där ljudet kommer ifrån, där hon ser Joan komma gåendes. Förvånat men glatt öppnar hon armarna och möter henne i en stor kram.

"Joan! Det var inte igår. Vad gör du här? säger Isabella glatt.

7En höst kväll Empty Sv: En höst kväll tor okt 10, 2013 10:45 am

Joan of Kent

Joan of Kent

- Nej verkligen inte. Hur har du haft det?

Joan ser granskande på Isabella.

- Det är mest en ren artighetsvisit hos Coneall, men jag får erkänna att jag saknat dig med. Jag tänkte att du kanske ville göra följe till Aedan. Han bjuder in till festligheter nu i höst.

8En höst kväll Empty Sv: En höst kväll tor okt 10, 2013 11:10 am

Isabella



"Jag har haft det underbart! Du måste låta mig visa dig omgivningarna, det är så vackert här. " Isabella gestikulerar kanske lite väl stort, men ler glatt med den där barnsliga glimten i ögonen som Joan antagligen har sett många gånger, men som nog inte har varit lika synlig nu under Isabellas mer vuxna år.

"Festligheter?" Isabella tar en liten mer formell form, men ler fortfarande glatt. "Är det av någon speciell anledning?"

9En höst kväll Empty Sv: En höst kväll tor okt 10, 2013 3:35 pm

Joan of Kent

Joan of Kent

Joan ler åt Isabellas något barnsliga glädje, lättad över att den inte försvunnit med åren och allvaret som krupit sig på.

- Absolut, om vi har tid följer jag gärna med dig, Det var länge sen som jag var ut ordentligt nu.

Hon gräver sedan fram inbjudningen hon fått för att visa Isabella.

- Speciellt vet jag inte, men jag tänkte att det kunde vara intressant.

10En höst kväll Empty Sv: En höst kväll tor okt 10, 2013 8:07 pm

Isabella



Isabella tar emot inbjudan som Joan räcker fram och läser igenom den för att sedan räcka tillbaka den.

"Det verkar vara något festligt och underhållande. Jag följer gärna med." Isabella ler vänligt och hoppas inombords att hon ska få möjligheten att komma tillbaka hit efteråt, men uttalar inget om det.

11En höst kväll Empty Sv: En höst kväll fre okt 11, 2013 9:20 pm

Mairé



Mairé går fram till fåtöljen som Coneal påvisat och sätter sig ned. Hon slänger en snabb blick mot utgången där hon ser hur Isabella talar med Joan om något. Isabella verkar glad så vad än Joans ärende kan vara tycks det inte vara dåliga nyheter. Mairé tänker tyst för sig själv att hon måste se till att söka upp Joan när hon får tillfälle för att hälsa på henne.

Mairé sätter sig till rätta och vänder sin uppmärksamhet mot Coneal.

12En höst kväll Empty Sv: En höst kväll mån okt 14, 2013 10:18 am

Coneall

Coneall

((Först ett litet förtydligande. Coneall sitter i en mindre sal på 10 gånger 12 meter möblerad med stoppade möbler och allmänt dekorerad med jakt trofeer, olika tapestrier och några bokhyller med underhållande berättelser från olika delar av världen han har handel med. På vardera kortändan är en öppen spis med en brasa i. Detta rum är dessutom i boten på ett torn och skorstenarna för brasorna är bygda så at rök gaserna ska värma upp tornet innan de åker ut vid dess top. Stora salen är bredvid, ligandes hörn i hörn med rummet, och man når detta rum via 2 dörrar. ))

Så Maire, det verkar som att Aedan är den som bjuder till bankett för Allahelgona. Något som jag finner intresant på många vis, och ger möjligheter. Jag reser officielt till Corduba i morgon med tidvatnet, och om någon undrar är jag där. Ni ska närvara vid banketten som mitt sändebud och representant, I egenskap av det vill jag även att ni framför en lämplig hällsning jag har skrivit.
*Han håller fram ett förseglat brev till Maire*
Enast ni kommer veta att jag kommer vara där. Jag ger mig av i gryningen. Men min hird är de som åker med båten med en av dem utklädd som mig, skälv kommer jag i enkelhet och ensam färdas till Aidan och söka anställning som en av tjänstefolket. Mit mål är att tjäna på banketten.
*Han ler förnurligt mot Maire*
Det tilltaget kan tolkas på många vis, men mitt mål är att visa att jag inte sätter mig över ens en tjänares roll. För trots allt mitt i all ståt en kung har, är han en tjänare av sit folk.
Om valet var mitt skulle jag inte en vara kung, nå Gudinnans framtid blir vad den blir. Er främsta uppgift är att framställa oss i norr som civilierade, vänliga individer som inte tvekar att göra vad som behövs. Ty så är i alal fall fallet med mig.

*Han tittar granskande på Maires reaktion

13En höst kväll Empty Sv: En höst kväll tis okt 15, 2013 8:32 pm

Mairé



Máire sitter tyst när Coneall börjar tala, hennes kroppshållning är neutral, den som är uppmärksam kan ana en nyfiken glimt i ena ögat vid ordet "officiellt". Hon tar emot brevet som Coneall räcker fram mot henne. När Coneall berättar om sina planer att ta anställning som tjänare höjer hon lite på ena ögonbrynet och lutar sig nyfiket lite framåt samtidigt som hon besvarar Conealls leende och stilla funderar för sig själv på vart detta kan tänkas leda.

Máire säger ingenting på en gång när Coneall pratat klart utan sitter tyst några sekunder med blicken fäst på en obestämd punkt på väggen. Hon vänder sig sedan äter mot Coneall medans hon leende skakar på huvudet.
"Det här kommer onekligen att bli en intressant bankett. Och då ni talar om hur andra kommer tolka detta antar jag att ni har för avsikt att ge dig till känna under kvällen?" Máire skrattar lite lätt vid tanken, när hon fortsätter är rösten mer allvarlig. Fast jag behöver väll inte påpeka att reaktionerna och tolkningarna kan komma att vara långt ifrån positiva. Av de som förstår er avsikt med det hela kommer nog vissa att uppskatta det och andra inte. Det kan dock även tolkas som spioneri, och skulle Aedan göra den tolkningen är det hela mindre lyckat... Och ni kommer få räkna med en hel del skämt på er egen bekostnad.

14En höst kväll Empty Sv: En höst kväll ons okt 16, 2013 9:15 am

Coneall

Coneall

*Coneall skrockar glatt*
Klart det kommer skämtas på min bekostnad, men jag är föga bekymrad över detta. Det är tolkningen som kan bli ett större bekymmer. Spioneri, javist kan det tolkas som det ... och i viss mån är det det. Att se hur de betersig och vad som sägs när de tror att ajg inte är där. Men faktum kvarstår att jag villigt tjänade vid Aedans bord, och om jag ville spionera borde det varit bättre med någon som inte kunde bli igänkänd. Var och en komer tolka det på sitt vis, och tolkningen i sig visar på deras tankesätt.
*Han tittar fundersamt in i elden*
Jag har mina ideer och planer Mairé ... för såväl Ulaidh som Irland som ö. Oavset hur folk tar detta tilltag kommer det spela mig väl i hand tror jag. Möjligen hade det varit bättre att tjäna under mit eget namn ... men även det hade motarbetat en del av min poäng. Som det nu är är jag där på samma vilkår som vilken irländare som helst, utan favörer, utan tittel, utan någon fördel av den stälning jag har. Det i sig är vad jag vill visa.

15En höst kväll Empty Sv: En höst kväll ons okt 16, 2013 5:42 pm

Mairé



Jo, hur de tolkar detta kommer visa på vilken grundinställning och förtroende de har för oss som folk. Och ja, jag har märkt att ni försvunnit in i er egen värld och tankar oftare än vanligt på sista tiden. Ni känner inte för att dela med er av dessa planer?

16En höst kväll Empty Sv: En höst kväll tis okt 22, 2013 10:37 pm

Coneall

Coneall

*Coneal tittar på Maire stilla några sekunder innan han svarar*
För engångs skull nej. Många av tankarna är ennu oformulerade och tidens väv är i sändig förändring på ett sätt som gör att jag har mycket att tänka på. Många av mina tankar tas dock upp av Corduba, det bygger upp till ett storskaligt krig där, och utgången av det kan betyda mycket. Men mycket ligger i Adeans händer också. kanske ...
*Han ser fundersam ut och tittar in i eldens lågor som om han ser något där*
Kanske komer det jag fruktat och hopats på ske snarare än jag planerat ... men i vart fall är jag redo. Mycket kan komma att rida på de fem snart. Men sålänge jag är kvar i denna verklighet så förblir mitt mål klart. Ett enat Irland, vad det än kräver. Det är det kall jag hörsamamt och på något vis skall det bli sant. Jag är gudinnan trogen alltid.
*Han fortsätter titta in i elden med ögon som verkar se bortom eldens lågor.*

17En höst kväll Empty Sv: En höst kväll ons okt 23, 2013 9:08 pm

Mairé



Nåväl... Máire böjer mjukt på huvudet som tecken till att hon accepterat hans svar. Delar av vad ni tänker på kan jag nog gissa mig till själv och resten får jag nog sim vanligt ur Er när tiden är mogen. Máire ler vänskapligt mot Coneall, rösten är ödmjuk och smått retsam på samma gång. Hon ser lugnt på Coneall några ögonblick och det slår henne vilken tillit hon har till mannen som sitter framför henne.

Máire harklar sig lite lätt som för att föra tillbaks sig själv till verkligheten. Så, Aedans bankett... Jag åker alltså som Ulaiths officiella representant, med en häsning från Er *viftar lätt med pappersrullen hon har i handen* och med förklaringen att Ni är upptagen med kriget i Cordoba. I själva verket befinner Ni er dock sedan en tid i södra Irland och har förhoppningsvis fått anställning som tjänare vid banketten under falsk identitet. Vid lämpligt tillfälle ger Ni er till känna och jag försöker visa våran välvilja och önskan till fred samt att Ulaith är ett handlingskraftigt folk som inte tvekar att göra det som krävs för Irlands bästa. Förhoppningsvis kommer Aedan att tolka detta lilla upptåg just så och vi kanske då kan få en mer långvarig fred här på Irland, vilket skulle gynna alla. Är det något annat Ni önskar av mig under banketten?

18En höst kväll Empty Sv: En höst kväll tor okt 24, 2013 5:03 pm

Coneall

Coneall

*Coneall tittar fortfarande in i elden medan maire talar, men rycker bort sin blick när hon ställer sin fråga. Hans vanliga flin dyker plötsligt upp igen och ögonen får en spjuveraktig glimt*
Ha kul, och krossa många hjärtan på dansgolvet

19En höst kväll Empty Sv: En höst kväll tor okt 24, 2013 6:16 pm

Mairé



Máire skrattar lite lätt åt Coneals kommentar. Hon bedömer samtalet som avslutat, reser sig upp ur stolen och niger djupt mot Coneall. "Som min herre och konung befaller" Rösten är mjuk och allvarlig men när hon åter reser på sig är det en spjuveraktig blick som möter Conealls. När Máire fortsätter tala är rösten mer alldaglig. Nej, jag ska väll gå och hälsa på vår nyanlände gäst och se om hon och Isabella tänkt sig till banketten, kanske vi kan ta sällskap i så fall. Máire nickar lätt mot Coneall till avsked och går sedan ut i stora salen för att söka upp Joan.

((Joan och Isabella kan ju nu spela ut den konversationen ni haft under tiden Máire och Coneall talats vid. Ni avgör själva när i samtalet Máire dyker upp i stora salen.))

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet