Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Barkväll Fenrirs första natt i England.

Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 8]

Fenrir

Fenrir
Fenrir hade gått ut på gården framför borgen, slottet, vad det nu kallades, för att vänta på både Sune och Ansgar. Hans egen besättningsman hade försvunnit ur synhåll ett tag och var sedan dess borttappad. Fenrir antog att han skickat iväg pojken på något och sedan glömt bort vad det var. Aja, denne skulle förmodligen komma till den plats de utsett till mötesplats för starten på kvällen.

Handskarna drogs på händerna och skjortan rättades till under tunikan. Kvällen var kylig. Ett moln av rök sökte sig ur hans mun för varje andetag han tog. Kallt var det inte enligt honom, men lite kyligt var det allt. Handen sökte sig över skägget medan han hummade lite på en gammal visa hemifrån. Väntan kunde bli lång, då han knappast visste vad den där Sune Folkesson var för någon och vad denne kunde hitta på att dröja sig kvar med. Vin, kvinnor och sång var bara några tänkbara alternativ.

-Kanske borde jag ta med honom till båten någon gång så han får lära sig hur riktiga nordmän gör, muttrade han för sig själv i väntan på att de andra skulle ansluta sig.

Kanske fanns det andra som drog omkring längs knutarna och hörde vad han sade, men gjorde det egentligen något?

http://deomora.deviantart.com/

Aldriona

Philip promenerade längs med den yttre muren, halvt dold i skuggorna. Han gjorde sitt bästa för att se ut som om han bara var ute för frisk luft, men stannade då han såg siluetten av Fenrir i ljuset från slottet.

-God afton.

Han bugade lätt och tog ett steg ut i ljuset. En yngling, knappast mer än sexton vårar. Välklädd, men inte överdådigt och hand mantel pryddes med Svarta Rosens vapenmärke.

Fenrir

Fenrir
Den unge pojk som haft oturen att kliva in i hans synfält fick en lång, granskande blick.

-Afton, pojk... Vad är det där för märke du bär?

Blicken sökte sig åter över det vapenmärke som pojken bar, medan han väntade på ett svar. Dock var det inte den här slyngeln som han egentligen väntade på och därför blev han stående där han ställt sig.

Aldriona

-Det är Svarta Rosens Brödraskaps vapensköld. Min bror och jag har satts i lära hos dem.

Han ser ut att stå lite rakare då han svarar, stoltheten tydlig i hans röst.

-Han är fortfarande en väpnare, men sen inte länge tillbaka är jag en av deras riddare.

Sune_Folkeson

Sune_Folkeson
Sune, en långhårig yngling i tunika och hosor, kommer utstövlande ur en sidoport, medan han spänner på sig ett svärdsbälte. Han styr stegen mot vikingen och pojken.

- Äntligen kom jag undan min kapten. Jag lämnade honom i armarna på en flicka, så han lär inte undra var jag är. Jag tror inte vi hälsat formellt.

Han sträcker fram armen mot Fenrir.

- Sune Folkeson, av Bjälbo, Östra Götaland. Fred!

sir. Martin af Unger

Plötsligt steg en man ut ur skuggorna från bröstvärnet. Denne man är sir. Martin af Unger han kommer fram till gruppen och frågar:
- Får man följa med edert följe denna kulna natt?

Fenrir

Fenrir
Han lyssnade på pojkens ord, noterade hur denne sträckte på sig en aning mer stolt vid omnämnandet av den ordern.

- Jaha...? Och de gör vad? Ack så tydligt att han inte hade så bra koll som han kanske gav sken av.
- Men grattis, får jag väl anse, antar jag.

Blicken vändes därefter mot näste yngling som uppenbarade sig, och kanske kunde de höra det muttras om småpojkar någonstans. Dock uppenbarade sig ett brett flin vid Sunes ord om kapten och flickan.

- Det är därför man själv ser till att bestämma, så kan man komma och gå som man vill. Fenrir Thorulfsson. Fred. En hälsning besvarades på det sätt han fann nödvändigt att besvara en frändes hälsning. Ett stadigt tag om Sunes handled blev svaret. Kanske skulle någon finna hälsningen underlig. Ytterligare utläggningar verkade inte nödvändiga, eller så blev han helt enkelt avbruten av näste man.

- Om du finner det lämpligt att presentera sig, så kan jag ta det i övervägande. Ett kort konstaterande med en inte alltför munter röst, även om den inte var direkt otrevlig så var det nära nog.

Aldriona

Han var på väg att svara, men blev avbruten av de andra två och nöjde sig istället med att nicka som tack för gratulationen. Han steg åt sidan för att tyst iaktta medans de hälsade på varandra.

sir. Martin af Unger

-Namnet är Martin af Unger hertig av Bayern, vad är ert namn sir. svarade han. och närmade sig ännu mer.

Fenrir

Fenrir
- Det är inte nödvändigt med sir... Jag är en enkel handelsman och önskar inga sådana tilltal. Men namnet var Fenrir Thorulfsson. Men slå följde du, om du känner för det. Inget eller ingen som stoppar dig.
Ett lätt ryck på axlarna följde från den äldre karln. För än så länge var han utan tvekan äldst.

sir. Martin af Unger

Bra det känns skönt att ha några till med sig på väg in till byn denna natt, vart för ni segel mot senare? sade den mindre men välbyggde mannen.

Robin Lilja

Utan att någon hade lagt märke till det hade ännu en pojke ljudlöst anslutit sig till sällskapet.
Han bär en likadan mantel som den äldre pojken men ser betydligt yngre ut. Spretande bruna hårlockar sticker ut under den alldeles för stora mössan.
Med stora och blå ögon står han bakom den andra pojken och följer nyfiket konversationen.

Senast ändrad av Robin Lilja den tor nov 10, 2011 7:49 am, ändrad totalt 1 gång

The Black Prince

The Black Prince
Nere på borggården hörs ett rejält oväsen, skrålande och stånkande.

från en av portarna kommer två män stödjande på varandra med varsin kanna i ena handen och sin kamrat under sin andra arm.

Vid närmande granskning syns det tydligt att det är king Edward och sir Bedivare som fått en hel del för mycket i sig.

Med vingiga men ack så bestämda steg går dom in på gården och stannar mitt på gården för att ta rijäla klunkar ur kannorna.

Aldriona

Han följer de två berusade riddarna med blicken med milt intresse, men sneglar sen på pojken bredvid honom.

-Borde du vara vaken så här sent, Robin?

Han ler retsamt åt sin bror, men talar i en låg röst för att inte störa de andra männens konversation.

sir. Martin af Unger

Ska vi försöka börja röra oss in mot byn för jag känner att jag vill ha samma dricka som dom där två pajasarna säger han skrockandes.

Robin Lilja

Robin ger sin bror en tjurig blick men rör sig inte ur fläcken.

- ...s-så ung är jag faktiskt inte. Stammar han fram.

Sedan stirrar han stint ner i marken.

Fenrir

Fenrir
Nog hade han noterat den yngsta pojkens ankomst också. Och de två fulla männens. Jaha ja.. En tung suck, innan han åter sträckte på sig och lät blicken söka sig över de andra närvarande, för att sedan stanna på Sune.

- Nåväl. Låt oss bege oss innan kvällen tar slut. Finns det några bra tavernor att ta sällskap till? Föga intresserad i hurvida de små pojkarna hade tänkt följa med eller inte.

sir. Martin af Unger

Ja det finns ju alltid Bow & Arrow's Inn. Den ligger lite i utkanten av byn men det är inget fel på den. Annars ifall man vill ha en lite livligare taverna finns ju alltid The High Celtic Cross. Den ligger väldigt centralt. säger den långe mannen till den han gissar är den äldsta i gruppen.

Sune_Folkeson

Sune_Folkeson
Sune tittar lite irriterat på alla andra som tydligen tänkt ansluta sig. De såg ut som alldeles för städade personer för hans smak.

- Ett livligare ställe tycker jag låter bra. Dessutom tog jag med den här till vägen.

Han visar upp en flaska han haft innanför tunikan.

- Visserligen sånt där söder-vin, men starkt så det räcker fick jag löfte om.

Fenrir

Fenrir
- Ah! Låter lovande! Och livligt.. Vad sägs om att börja på ett ställe och sedan dra vidare till nästa? Trots allt är natten ung och kvinnorna fortfarande fagra! Om än något frånvarande bland de närvarande...
Ena handen lades på Sunes axel för att börja leda honom åt det håll han trodde det låg en bra taverna. Kanske skulle han minnas rätt, kanske inte.

- Du verkar något bättre uppdaterad på vad som finns här och inte, Sune. Så, vad säger du om tillgången på gott mjöd och fagra kvinnor? Hm?

Sune_Folkeson

Sune_Folkeson

- Mjöd är det ont om tyvärr. Öl finns och sånt här.

Håller upp flaskan.

- Men mjöd verkar de inte veta hur man gör. Vi kanske skulle lära dem... Någonstans i omnejden borde det väl finnas en gård med bikupor.

Han flinar

- Och inga kvinnor är vackrare än i Götaland. Men de som är här duger till ölen. Fast de finaste håller förstås inte till inne på värdshusen. De finaste de är inlåsta i sina fäders hus. Och inga trälar finns det här, kan du tänka dig!

sir. Martin af Unger

Då drar vi mot The High Celtic Cross, dom har bästa ölet och vinet i hel området, det brukar finnas en del kvinnor där också. sa han och följde med gruppen mot porten. Men han hade något helt annat i tankarna än öl, något som fanns inom slottets murar.

Robin Lilja

När Philip sakta börjar följa efter de två mot en taverna skyndar Robin sig för att komma ikapp. Philip tål inte alkohol och om han blir full kan det gå riktigt dåligt. Så någon måste hålla koll på honom.

Som de går tittar han nyfiket på de två från norr.
Är alkohol och kvinnor det enda de kan tänka på?
Och det är någonting bekant med han som hette Fenrir.
En lätt bris blåser över borggården och Robin drar sin mantel tätare omkring sig.

sir. Martin af Unger

Hej du vad heter du?
Sen till själva frågan, hur strider ni där uppe i norden, jag undra genom att jag brukar fråga alla nya jag möter hur dom strider och handlar där dom kommer ifrån, det är ett av mina många intresse områden. Frågar Martin den äldre mannen i skaran som han tror heter Fredrik eller något liknande

Fenrir

Fenrir
- Inget mjöd?! Inte undra på att ingen egentligen vill stanna här. Ingen med vett bakom pannbenet, åtminstone! Men du har alltför rätt! Det borde inte vara helt obildbara, antar jag. Vi får leta reda på det imorgon! Det första vi gör efter du vaknat!
Han flinade brett, fullt övertygad om att den yngre skulle sova längre än vad han själv gjorde.

- Och nog är era tösar fagra, men de har krav. Tacka vet jag östern. Där ställer de inte omöjliga krav på en karl. Eller så missförstår jag deras prat. Inte lätt att förstå en kvinna vars språk du talar, så än svårare om de pratar något du inte alls förstår! Han skrattade högt och länge. Fann sig själv väldigt rolig och skulle förmodligen inte bry sig om ifall de andra höll med honom.

- Och hur vi strider uppe i norr? Vet du inte det, så är nog det lika gott. Vi har inte ett rykte för intet, min vän! Får du väl se det med egna ögon brukar det inte båda gott för sinnet eller kropp.
Nej, han tänkte inte gå in djupare på det området. Han skulle ha trevligt ikväll och inte tänka på att utbilda småttingar i strid.

Sponsored content

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 8]

Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet