Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Barkväll Fenrirs första natt i England.

Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner  Meddelande [Sida 4 av 8]

Aldriona

När riddaren lämnar sin plats och de andras uppmärksamhet är på annat håll passar Philip på att byta ut ett eller två av sina stop mot riddarens, så att det ser ut som om han har druckit upp mer än han har.

Han vänder sig till sin bror och talar till honom med låg röst.
- Du vet, du måste inte vara här om du inte vill. Det är ingen fara, du kan gå hem om du hellre vill det.

sir. Martin af Unger

- Tusan också, jag måste tillbaka till slottet sa riddaren med en grumlig röst. När han druckit fyra stop till.

Fenrir

Fenrir
Fenrir hade stått ovanligt tyst en mycket, mycket lugn stund, och bara druckit lite förstrött på ölet.

http://deomora.deviantart.com/

sir. Martin af Unger

- Vad funderar du på? frågade riddaren med en svag klang på rösten som han inte visste vad den betydde.

Coneall

Coneall
En yrvaken röst hörs från någonstans sludrandes
Bartender .. mera öhl Sen rpar han ljudligt. Lillebror är torr i strupen!
En enorm man sitter vid ett bord, det syndes förmodligen inte att han var där förut då han såvit på benken och troligen såg ut som en säck.

Fenrir

Fenrir
- Vad? Jadu, lille man. Det var en bättre fråga än jag just nu tillåter mig att svara på. Han verkade inte villig att delge något mer än så om sig själv. Dessutom blev han störd av den väldiga mannen som brölade om mer öl. Blicken sökte även runt efter någon som kunde tas för en lillebror till karln.

- Någon som har en historia att dela med sig av? En fråga helt på måfå till alla närvarande, men ändå med en viss ton i rösten som talade om att han förväntade sig en bra en.

sir. Martin af Unger

- Vilken typ av historia min frände? frågad riddaren
- Jag har många, men vissa vid bordet tror jag är för små för många av dom bra. sa riddaren med en menande blick mot dom två ynglingarna.

Robin Lilja

Robin tittar på sin bror men gör inget ansatts att säga något nytt. Han tittar bara ner i bordet med envishet i blicken.
När mannen en bit bort börjar gorma rycker han överraskat till och tittar upp. När han ser att det inte var något konstigt ser han sig omkring. Han märker hur det har blivit ovanligt tyst runt bordet.

En historia? En nyfiken glimt dyker upp i pojkens stora ögon. Det här kan bli intressant.

Hans händer som fortfarande leker med glaskulan slinter för ett ögonblick, kulan far iväg och träffar ynglingen med det gyllene håret i pannan.
Robin tittar storögt på vad som hände och en rodnad stiger på hans kinder. Snabbt reser han sig upp och går för att hämta tillbaka glaskulan.
Ursäkta, herrn... Mumlar han tyst när han går förbi ynglingen.

Sune_Folkeson

Sune_Folkeson

Sune sitter tyst och lyssnar på de andra. Här händer ju ingenting. Han tar djupa klunkar ur stopet och funderar på vad han skulle kunna hitta på.
Historia, säger de, något skulle han väl kunna hitta på.
Han känner något kallt som nuddar hans hand och tittar ner på bordet. En glaskula. Så får han syn på den generade pojken och skrattar högt. Han rullar fingerfärdigt kulan mellan sina händer och tittar retsamt på pojken.

- Ta den då om du ska ha den.

Han flinar och kastar upp den i luften, fångar den och håller den bakom ryggen.

- Om du ska lära dig slåss måste du vara snabb.

Har rapar högt och skrattar åt sig själv.

Robin Lilja

Robin tittar på ynglingen och sträcker sig efter sin glaskula. Han vet inte riktigt hur han ska reagera men håller sig lugn. Han vet ju att han är den enda som inte börjar bli påverkad av ölet.
Var snäll och ge tillbaka den, herrn. Säger han tyst utan att titta ynglingen i ögonen.

Sune_Folkeson

Sune_Folkeson
Gapskrattar och släpper ner kulan i ett stop fullt med öl.

- Varsågod

Robin Lilja

Robin tar emot stopet och tittar ner i det med en missnöjd min, men går och sätter sig på sin plats igen. Han sitter och stirrar på stopet ett tag men gör ingen ansatts att dricka.
Istället tittar han på sin bror med en undrande min.
...Philip, kan vi inte gå snart? Frågar han.

Aldriona

Han har iakttagit meningsutbytet mellan Sune och sin bror, mest för att se hur Robin skulle agera. Sedan nickar han åt broderns ord.

- Det är väl lika bra. Vi måste ju ändå upp så tidigt i morgon bitti.

Han sträcker sig över och tar stopet, tömmer över ölet i det tomma stopet på bordet och ger kulan tillbaka till Robin samtidigt som han ställer sig upp.

- Det har varit trevligt med nytt sällskap, men det är nog bäst att vi drar oss hemåt nu, säger han åt de andra till.

Robin Lilja

När Philip ställer sig upp skyndar sig Robin efter. Han slänger en blick bakåt mot det återstående sällskapet innan de går ut genom dörren.

Nattluften utanför är kylig och det får Robin att kvickna till lite. Han märker nu att luften inne i tevernan var väldigt kvav.
Han tittar på Philip som också verkar må lite bättre nu. Tysta vandrar de längst gatan och upp mot borggården.

Klapprande hovar hörs och snart kommer en häst i full galopp ridande upp för backen. Strax efter kommer två till, och en stund senare kommer även en vagn i lugnare tempo.
Robin tittar undrande efter dem men säger ingenting och drar manteln tätare omkring sig.

sir. Martin af Unger

Godnatt pojkar. ropade riddaren precis innan pojkarna gick ut genom dörren.

Aldriona

Philip säger inte mer till sin bror förrän de har gått en bit ned längs gatan.

- Antingen är du en bättre skådespelare än jag trodde, eller så bekymrar du dig för mycket för mig.

Han ler och puttar Robin skämtsamt på axeln.

- Du vet att jag inte har något intresse i att dricka, och sannerligen inget att vinna på att bli berusad. Och allt gick ju bra, eller hur? Det var ett lyckat test.

sir. Martin af Unger

- Fenrir *rap* har du något förslag på vad *rap* vi ska göra? sa riddaren man kunde börja ana att han blivit lite full men inte mycke.

Robin Lilja

Ja, jag antar det. Men ni borde inte få i er så mycket ändå. Tänk om ni råkar säga något fel. Det kan sluta illa. Säger Robin tyst.
Han tittar in på borggården samtidigt som de går genom porten.

((ska vi fortsätta i "borggården" nu?))

Fenrir

Fenrir
Han tar en lång titt på den tyska riddaren han inte kunde komma ihåg vad han hette.
- Göra? Du verkar ha nog med att underhålla dig själv, pojk. Egentligen borde jag dra hit Leif så det blir lite fart på den här begravningsbåten. Ack så tydligt att han inte var speciellt imponerad av varken sina dryckeskamrater, eller det andra klientelet som råkade befinna sig här just nu.

- Hade du inte en historia att dra för oss? Fortfarande vänd till riddaren. Fenrir hade stått och druckit lite nu och då, och fått i sig en del, men inte verkade han det minsta påverkad av det, inte.

sir. Martin af Unger

- Jag kan dra det som hände tidigare ikväll, när jag tänker efter så är det en underhållande historia. Vad säger ni mina hederliga dryckes-kamrater? sa riddaren med ett leende på läpparna.

Fenrir

Fenrir
- Hederliga? Nåja.. Tveksamt. Och det som hände tidigare ikväll? Med tanke på att du kom tillbaka hit med andan i halsen, halvt avklädd efter att ha gått iväg med några unga flickor, så har jag en god gissning om att deras far, bror, annan släkting, eller make kom på er. Underhållande. Ja, kanske, för fadern, helt klart. Han kan förmodligen skryta med att ha jagat iväg en pojkusling. Dock inte riktigt den sortens historia jag var ute efter. Jag vill ha äventyr, stordåd... Ja, en riktig historia! Mer behövdes inte sägas. Han hade sagt rätt mycket, trots allt.

sir. Martin af Unger

- Okej jag ska kolla i min repetuar efter någon bra historia, vill ni höra om Finland, Novgorod eller Tyskland? frågade riddaren med ett litet leende på läpparna

Fenrir

Fenrir
- Ta en om Tyskland. Faktiskt aldrig tagit mig dit. Aldrig tyckt det var värt besväret. Ytterligare ett stop plockade han åt sig, efter att ha tömt det han hållit på med.

sir. Martin af Unger

- Okej då ska vi se. Ja den tar vi, äh okej då börjar vi. Sa riddaren.
- Den här utspelar sig för tio år sen. Jag var ute på mitt första uppdrag med en grupp på tio riddare och fem väpnare för att slå ner ett litet uppror, två dags marscher från Nürnberg där jag var stationerad för tillfället. När vi väl kommit i närheten såg vi den lilla byn vi skulle rädda från hedningarna några hundra meter framför oss..... Den stod i lågor. Man kunde se en mindre grupp röra sig mot oss, vi trodde först att det var några av by-invånarna som närmade sig. Där stannade han och svepte två stop. Sen frågade han - Vart var jag nu igen?

Fenrir

Fenrir
- Tio år sedan? Du har ju knappt skägg för att vara tio ens. Så den där historien går inte ihop för mig. Så du får allt ta och förklara dig. Och om du har så kort minne att du inte minns var du var, så är det kanske inte konstigt om historien inte går ihop. Fenrir hade korsat armarna över bröstkorgen och mycket fundersamt studerat riddaren.

Sponsored content

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 4 av 8]

Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet