Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Åter på Irland

Gå till sida : 1, 2  Nästa

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 2]

1Åter på Irland Empty Åter på Irland tor nov 10, 2011 4:44 pm

Mairé

Efter en lång och tröttsam resa är Maire åter hemma på sitt älskade Irland. Nog var det en häftig känsla att få åka som kung Conealls representant och lite stolt kände hon sig allt när hon fick sitta till bords med alla fina damer och herrar. Men oj så bortkommen hon hade känt sig ibland, förhoppningsvis var det ingen som hade lagt märke till det. Nu skulle det i alla fall bli skönt med ett bad efter resan och sedan var det dax att söka upp kung Coneall för att berätta om banketten, en uppgift hon såg fram emot med blandade känslor... Det var nog bäst att ta uppgifterna i "rätt ordning" om hon skulle lyckas få honom att lyssna hela vägen...

När Maire fått på sig rena kläder och gjort sig reppresentabel nog går hon genom borgen mot Conealls skrivrum där han enligt uppgifter från tjänstefolket ska hålla till. Hon stannar upp utanför dörren, tar ett djupt andetag, lyfter handen och knackar på.

2Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland lör nov 12, 2011 9:59 am

Coneall

Coneall
Coneall tittar upp från sit arbete med att gå igenom en lista av vinterföreden, han gillar att godkänna sådant skälv då han känner sig säkrare.
"Kom in och ge dig till känna"

3Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland lör nov 12, 2011 10:22 am

Mairé

Maire öppnar dörren och går in. God afton, Coneall. Jag hoppas att jag inte stör men jag misstänkte att Ni ville se mig så snart jag kommit tillbaks.

4Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland lör nov 12, 2011 10:35 am

Coneall

Coneall
"Ah Maire, du har rätt i dit antagande"
Coneall reser på sig och visar me en shäst Maire till en stoppad stol med vargskin bredvid en brasa. Skälv säter han sig ner i en annan likadan mit emot.
"Nå, hur står det till med dig? Resan varit bra?"

5Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland lör nov 12, 2011 11:29 am

Mairé

Resan har gått fint, tack. Lite fördröjningar när båten skulle lägga ut bara. Något bråk mellan besättningsmännen tror jag... men förstod aldrig riktigt vad det handlade om. Blev ett väldans liv ett tag men till slut kom vi iväg. Maire går fram och sätter sig på stolen bredvid Coneall. Brasan värmer skönt i det annars svala rummet. Hon tittar snabbt in i lågorna, lika bra att börja i "den ofarliga" änden på en gång innan Coneall hinner fråga för mycket.

Maire vänder sig åter mot Coneall. Kung Edward ska ordna ett nytt korståg. Han tog upp det under banketten för att försöka få med sig fler.

6Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland tis nov 15, 2011 9:18 am

Coneall

Coneall
Coneall ler roat och tittar på Maire ... det är något som bekymrar henne, de har känt varandra för länge för att han inte ska kunna se det. Dock litar han på att hon tar upp det med tiden, få är det som han liter så mycket på som henne.
"Så de kristna är påväg ut igen för att kämpa i det land de anserså vicktigt. Ja ja englands sak är ofta min sak, sag komer stödja korståget med soldater. Har jag möjlighet att komma ifrån mina plikter så skulle det vara skönt med lite motion"
Han sträcker på sig och lådsas se utråkad ut med ett illmarigt varg flin. Han är uppenbarligen ganska avslappnad och glad över någonting. Om det är tanken på strider med sin vapen broder eller något annat är svårt att säga. Men Maire känner nog igen att sist hennes kung verkade såhär nöjd var när Aldriona hälsade på.

((edit: ändrade retoriken för att passa att Edward är Richard))

Senast ändrad av Coneall den lör nov 19, 2011 4:17 am, ändrad totalt 1 gång

7Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland tis nov 15, 2011 3:03 pm

Mairé

Maire sneglar på Coneall, han verkar glad, det är kanske ett gott tecken. Å andra sidan tycke hon sig känna igen blicken och om hon inte misstar sig totalt kommer den nog vara en helt annan efter det här samtalet. Hon rätar ut klänningen (mest för att spara lite tid). Maire känner Conealls blick, han väntar på att få höra mer om banketten och hon vet mycket väl i vilken riktning hon borde rikta in samtalet. Men Maire tycker bra om Coneall, att göra honom ledsen är inget hon önskar, samtidigt vet hon att han litar på henne och den tilliten värderar hon högt. Han skickade iväg henne för att hon skulle kunna rapportera vad som hänt på banketten och det gällde lika mycket (om inte mer) Aldriona som politik var det inga tvivel om...

Jag är dock rädd för att jag har en del dåliga nyheter, angående Aldriona. (Maire märker hur Coneall reagerar till och hon kan se oron i hans blick) Hon verkade må bra och vara vid god hällsa skyndar sig Maire att tillägga. Men det verkar som om Ni inte är den enda som har kuriserat lady Aldriona den sissta tiden...

8Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland ons nov 16, 2011 3:59 pm

Coneall

Coneall
Conealls blick mörknar och han sätter ihop händerna på ett säät som de som känner honnom vet bådar olyka för någon.
"Nå, hur verkar Aldriona svara ... och denna någon är?"
Coneall verkar lugn men en farlig glimt likt den hos en varg som vädrar inkräcktare finns i hans ögon ...

9Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland tor nov 17, 2011 3:31 pm

Mairé

Maire skruvar lite på sig där hon sitter. Hur detta ska kunna slita med något annat än olycka har hon svårt att föreställa sig. Nåja, det är inte mycket att göra åt saken nu. Är i alla fall bättre att Coneall får föra det nu av henne än på omvägar senare.

Maire tar ett djupt andetag, som föra ta ta sats, och tittar rakt in i de mörka ögonen.
"Hon verkar tyvärr svara väl på kurtisen, men det har jag fått intrycket av att hon även gjort gentemot Er... Kung Richard uppmärksammade dock deras... deras gegensamma intresse för varandra. Under banketten så" Maires tystnar och blick flackar snabbt ner på händerna innan hon åter fixerar blicken på den spända gestalten framför sig. Det var längesedan hon kände sig så här obekväm i Conealls sällskap. Maire lyfter handen som för att be Coneall att lägga band på sig. "Coneall... jag vet att du är upprörd men försök låta mig tala till punkt nu. Kung Richard utlyste deras trolovning." Maire lyfter handen ytterligare några centimeter. "Jag satt dock i närheten av... den andre mannen och överhörde honom och lady Aldriona tala efteråt. Ingen av dem vara förberedda på kungens uttalande och de var båda uppenbart förvånade. Kungen verkar ha agerat på eget initiativ och vad Aldriona egentligen anser om saken är jag inte säker på." Maire låter handen falla ner i knät. "Den som kurtiserat lady Aldriona är... är The Black Prince"

Senast ändrad av Maire den lör nov 19, 2011 7:25 am, ändrad totalt 1 gång

10Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland fre nov 18, 2011 7:26 pm

Coneall

Coneall
((Gah verkar som om jag rört i hop namn. Det var Black prince som är vapenbrodern jag tänkte på. Hade för mig han hette Edward i förnamn. Och just nu kan jag inte ens kommaa på vem kung Edward är ... är det inte Richard du menar?))

Coneall reser sig upp med ett lungn som ör en del skulle värka mer skrämmande än ett raseri utbrot och går sakta bort till ett fönster. Hans kyla och tillbaka hållna ilska kan ge en känsla av att temperaturen sjunker i rummet när han knyter händerna hårt tillsamans bakom ryggen och stirrar ut genom föstret. Käkmusklerna är spända och hans axlar lätt upskjutna.

Han står stilla som en staty, förmodligen funderane ... tydligt ensam.

((Yaj, Fredrik redde ut saken åt os Very Happy Men då kör vi på de "riktiga" namnen härifrån då.))

Senast ändrad av Coneall den lör nov 19, 2011 4:19 am, ändrad totalt 1 gång

11Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland lör nov 19, 2011 8:00 pm

Mairé

(Ber om ursäkt för namnförväxlingen, är ändrat nu. Tack för hjälpen Smile

Maire sitter kvar på stolen. Hon betraktar tyst den spända gestalten vid fönstret. Överväger om hon ska gå fram till honom. När Coneall står kvar vid fönstret utan att ge sken av att ha för avsikt att säga något reser hon sig sakta upp och tar några avvaktande steg mot honom...

12Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland lör nov 19, 2011 8:37 pm

Coneall

Coneall
Coneall handas ut i en lång suck och verkar slappna av lite, sakta läger han hänerna på fönsterbrädet och känner den svala fuktiga luften rinna över hans händer. "Tiden ha komit för att börja använda fnsterluckorna för att bevara värmen" funderar han tyst och stilla för sig skälv. En välkommen avledning från smärtan han känner. Utn att vända sig om säger han:
"Det är inte över än" Hans röst låter som om det både är en fråga och ett påstående.

13Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland lör nov 19, 2011 8:56 pm

Mairé

Maire går fram och ställer sig bredvid Coneall och tittar ut genom fönstret, hon låter blicken vandra över borggården innan hon vänder sig mot Coneall. Rösten är låg och mjuk. "Tänker Ni skriva till henne?"

14Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland sön nov 20, 2011 1:44 pm

Coneall

Coneall
Coneal ler lite lätt och vrider på huvudet mot Maire. hans ögon är mjukare nu men en glöd fins där fortfarande.
"Jag kommer skriva till dem bägge, måste bara formulera det rätt." Han ler lite illmarigt mot henne, och strycker snabt och lätt baksidan av sin han dmot hennes kind. "Tack för att du finns, dit stöd och dna råd uppskattar jag. Att vara kung är ibland mycket ensamt, det är få man kan visa svaghet och ... känslor inför"
Han sukar lite trött och vrider sig tillbaka till att tita ut genom fönstret.

15Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland mån nov 21, 2011 1:35 am

Mairé

Maire lägger försiktigt sin hand på Conealls. Hon trycker Conealls hand, den är kall av draget från fönstret. En enkel gest för för att visa att hon finns där, mer behövs inte. Hon flyttar tillbaks sin hand till fönsterbläcket, vet att Coneall uppfattat budskapet.

Maire ser flyktigt ut mot borggården. Hennes blick fastnar på två av stallpojkarna som förtvivlat jagar en av unghundarna. Med svansen i vädret springer den lekfullt runt på borggården med en ridpiska i munnen. Ett leende drar snabbt förbi över Maires läpparna. Hon sneglar på Coneall, har han uppfattat vad som försiggår nere på gården eller är blicken alldeles för upptagen med att söka efter något (eller snarare någon) som just nu befinner sig långt bortanför horisonten...

16Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland mån nov 21, 2011 3:13 pm

Coneall

Coneall
Coneals blick är fäst på ingenting als i fjäran och oseende, så plötsligt slår han en knuten näve i fönsterbrädet som om han komit fram till något och vänder sig hastigt om. Med bestämda steg går han mot sit skrivbord.

17Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland mån nov 21, 2011 7:12 pm

Mairé

Maire rycker till när hon hör en häftig smäll mot fönsterbläcket. Hon vänder sig om och ser Coneall bestämt stega iväg mot skrivbordet.

18Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland mån nov 21, 2011 8:29 pm

Coneall

Coneall
Coneall sätter sig vid sitt skrivbord och börjar skriva , Han skriver snabt ner korta medelanden på flera olika pergament i liten storlek och tar sen frm ett större. Han tittar upp på Maire.
"Jag behöver att du går några ärenden. Men viktigast av allt så skall du ta ett brev till Aldriona, och ge det till henne personligen. Om möjligt var närvarande när hon läser det." Han tittar ner på det större arket.
"Men först måste jag skriva det, doch kan du göra det andra medan jag skriver"

19Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland mån nov 21, 2011 9:13 pm

Mairé

Maire går fram till skrivbordet. "Vad är det du vill att jag ska göra?"

20Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland tis nov 22, 2011 1:12 pm

Coneall

Coneall
"Först se till att detta brev kommer till Dundalk så transporter kan ställas i ordning" Han ger henne en av de små kuvären förseglade med hans sigill.
"Detta skall till na gasóga" han ger henne ett annat "De skall genast bege sig till england och lokalisera Kung Edward, men det får inte agera."
Han ger henne sen de två sista och pekar på dem i turordning.
"Se till att min senechal får detta och att det andra ges till General Alasdair"
Han ler lätt och med en viss osäkerhet i mungipan
"Kom sedan tillbaka hit så ska jag ha Aldrionas brev klart".

21Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland tis nov 22, 2011 10:26 pm

Mairé

Maire tar emot breven från Coneall. Hon nickar tyst som bekräftelse för varje brev hon får i handen. När Coneall talat färdigt håller hon upp breven ett efter ett. De små breven ska till Dundalk, detta ska till na gasóga, detta till senechalen och det sista till gneral Alasdair. Hon ger Coneall ett evagt leende. Jag kommer tillbaks så snart jag överlämnat breven. Maire vänder sig om och försvinner ut genom dörren...

22Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland tis nov 22, 2011 10:35 pm

Coneall

Coneall
Coneall titar efter henne tills dörren har stänkts och vänder sig sedan om till sitt brev. Han suckar tungkt och funderar på hur han ska formulera detta. Det är inte som han kan skriva "Hej hörde du blivit förlåvad med Edward och det gillar jag inte. Jag hade ju hopats att det skulle vara med mig". Nej, han får låv att tänka. Stilla reser han sig och går bort till brasan, utan att göra något hörbart ljud ifrån sig mummlar han några fraser till lågorn och sätter sig på knä.

Med ögon som verkar glöda i brasans sken sitter han och tittar in i elden i stilla funderande meditation. Om man nu tror på sånt och var öppen för möjlighten kan man kanske tro sig se brasan ... leva och forma sig som om den komuniserar med Coneall i takt med hans mummlande.

23Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland tis nov 22, 2011 11:38 pm

Mairé

Maire går ut på borggården. Det är kyligt i luften. Kanske borde hon ha tagit på sig en mantel i alla fall. Hon skyndar på stegen i riktning mot militärens vaktpost. God afton!

De två soldaterna vänder sig mot Maire och nickar. God afton

Jag har brev från Kung Coneall Maire sträcker över de små kuverten till den ena soldaten. De skall levereras till Dundalk

Soldaten tar emot breven. Jag skickar iväg en kurir med detsamma Han nickar artigt mot Maire och skyndar iväg mot barackerna.

24Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland ons nov 23, 2011 6:09 pm

Mairé

Maire skyndar sig tillbaks till borgen, det dröjer nog inte länge förrän det är vinter igen...

Väl inne i borgen börjar Maire röra sig i riktning mot vinkällaren. Hon går ner för trappen som leder ner mot borgens källarplan. Följer korridoren och skjuter upp dörren till vinkällaren. Luften känns rå och rösen. På andra sidan rummet finns ytterliggare en dörr inklämd, mellan hyllorna. Maire stannar upp, slänger en snabb blick över rummet och lyssnar efter ljud som tyder på att hon inte skulle vara ensam i vinkällaren. Allt verkar tyst och lugnt, Maire öppnar dörren och kommer in i ytterliggare en korridor. Den är smalare än den förra, facklorna sitter glest. Det är nästen aldrig någon som rör sig i den här delen av borgen. Med jämna mellanrum skymtas små dörrar i den kala stenväggen. Maire räknar den tyst för sig själv. 1...2...3...4...5, framme. Hon knackar på dörren.

Stig på! Maire kommer in i det sparsamt inredda rummet, ett bord och några stolar, väggarna är kala sånär som på två dörrar på rummets högra sida. En man står lutad mot bordet och iakttar Maire med uttryckslös blick.

Maire: Jag kommer med meddelande från Kung Coneall. Ni ska bege er till England, där ska ni lokalisera Kung Edward, men ni får inte agera. Allt ni behöver veta står i brevet

Mannen tar emot brevet, väger det i handen några sekunder och nickar sedan åt Maire. Gott, vi ger oss av genast Med snabba spänstiga steg försvinner mannen in genom en av dörrarna.

Maire går ut ur rummet, dax att söka upp senechalen.

25Åter på Irland Empty Sv: Åter på Irland tor nov 24, 2011 11:09 am

Mairé

Maire hittar Senechal Sheen sittandes i biblioteket med huvudet nedkört i en bok. Han ger henne en snabb blick över kanten på boken när hon kommer in i rummet, men tar ingen större notis till henne. Maire går fram till honom.
"Senechal Sheen" Senechalen lägger ifrån sig boken och tittar upp på Maire.
"Ja?" Rösten låter besvärad och aningen irriterad, det är tydligt att han anser att Maire stör honom.
"Jag har med mig brev från Kung Coneall" Maire räcker från brevet.
"Bra" Senshalen tar emot brevet och tittar frågande på Maire. "Något mer Damen damen damen har på hjärtat?" Orden är vanliga men undertonen en helt annan...
"Nej... nej, du ska få fortsätta nu." Maire hör hur Senechalen muttrar något ohörbart när hon lämnar rummet. Hon suckar tyst för sig själv. Senechalen har aldrig gjort någon direkt hemlighet av sin inställning till Maire (om inte Coneall är närvarnade vill säga) och det har definitivt inte blivigt bättre sedan Coneall tog med henne till banketten i påskas. Och han verkade allt annat än glad när Maire blev ivägskickad som Conealls representant till den senaste banketten.

Sponsored content

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 2]

Gå till sida : 1, 2  Nästa

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet