Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Att besöka en vapenbroder

3 posters

Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner  Meddelande [Sida 2 av 3]

26Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tis jan 03, 2012 4:56 pm

The Black Prince

The Black Prince

-Och för dig broder.
Han tar en klunk vin.

Edward ser misstänksamt på Coneall och stryker sig i skägget, som han brukar göra när han är fundersam.

-Vad menar du med att jag har ett försprång och vi får se vem Aldreona väljer i slutänden?

-Tänker du försöka splittra mig och Aldreona, bryta en trolåvning utfärdad med King Arthur välsignelse och gå emot din egen vapenbroders önskan att få Aldreona till min fru.

Edward ställer sig hastigt upp och stigar strängt och förargad in i Coneall ögon.

27Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tis jan 03, 2012 5:26 pm

Coneall

Coneall

Coneall siiter och småler mot sin broder emedan han tar sig tid att njuta av vinet.
"Nej jag tänker inte utmana Kung Arthurs välsingnelse. Vad det anbelangar splitra dig och Aldriona så kan endast ni göra detta." Långsamt reser han sig upp och ser sin vapnbroder i ögonen. "Men jag har heller inte backat undan från en strid av någon art i mit liv, och jag kommer på intet vis hemlighålla var jag önskar och vill. Dock spelar min åsikt föga roll om Aldriona är dig och trolovningen trogen. Mygel och falskpell skulle jag ALLDRIG använda mig av."
Coneall ser avaktande på sin vapenbroder

28Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tis jan 03, 2012 9:31 pm

The Black Prince

The Black Prince

-Så du anser att detta är en strid!
Edwards ansikte stelnat av ilska.

-Och din önskan är att du ska få Aldiona.

Edward sjunker ner på stolen med en uppgiven min.

-Jag kommer inte slås med någon om hennes åsikt.
-Hon är en stark, självständig och smart kvinna, annars skulle hon inte kommit dit hon är idag.
-Låt henne göra sitt val utan att vi lägger oss i mer än nödvändigt, för gör vi det är risken stor att det slutar i träta.

Edward tystnar för en stund som för att tänka efter.
Han drar en djup suck och fortsätter med låg röst.
-Din åsikt kanske inte är mycket till betydelse för dig om Aldiona skulle välja mig till sin man, men det gör den för mig.

Edward häller upp ett nytt glas vin och sveper det, sjunker djupare ner i stolen, begraver sitt ansikte i händerna och skakar på huvudet.

-Först Thomas och nu det här.

Coneall känner Edward så pass bra att han märker att detta är bara toppen på ett isberg.
,

29Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder ons jan 04, 2012 12:38 pm

Coneall

Coneall

Coneall står lungt kvar och lysnar på Edward, denna situation är en krut durk och han ska vara dum nog attt nämna ordet strid ... han slapnade av för tidigt. Att örsöka förklara vad han menade är inte lämpligt nu, och han ser tydligt att det är mera som stör hans broder.

"Broder, mina ord var illa valda och jag kan förklara senare vad det var jag menade. Likt som du har jag set hennes styrka och skälvständighet, det är den största anledninen jag är förälskad i henne."

Coneall flyttar stilla sin stol närmare Edvard och märker att hans två svärd fortfarande hänger vid hans sida. Iriterad spänner han av sig svärds bältet och lägger dem på golvet. Inte undra på att hans ord blev fel, han bar fortfarande svärd vid sin sida under ett sådant samtal. Med lugna rörelser sätter han sig ner på stolen och försöker fånga sin vapenbroders ögon.

"Men jag ser att det är något mera som tynger dig. Som alltid står jag dig bi".

30Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder ons jan 04, 2012 3:40 pm

The Black Prince

The Black Prince

Edward tittar upp på sin broder.

-Thomas Holland är död
Coneall vet mycket väl vem Thomas är.
Han var Edwards comander för de fria styrkorna, en av hans närmsta män,en god vän till Coneall och Edwards bästa vän.
-Kvinnan du såg tidigare är Joan of Kent, Thomas fru.

31Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tor jan 05, 2012 12:32 am

Coneall

Coneall

Coneall sänker huvudet en aning.
"Han kommer bli ihågkommen broder, en bra man".

32Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tor jan 05, 2012 10:08 am

Joan of Kent

Joan of Kent

En lätt knackning hörs vid dörren följt av en svag kvinnoröst.

- Edward?

Den blir en kort paus då Joan drar efter andan.

- Edward, jag klarar inte det här. Jag kan inte rida hem. Inte än. Det är fortfarande för tomt.

Joan lutar pannan mot dörrkarmen och suckar djupt innan hon börjar mumla för sig själv.

-Det gör fortfarande för ont. Så ont.
- Jag hatar dig. Du lovade att aldrig lämna mig ensam. Aldrig.


33Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tor jan 05, 2012 3:45 pm

Coneall

Coneall

Coneall tittar upp mot dörren men för blir tyst och tittar på sin vapenbroder igen. Döden var något anorlunda för honom än för dessa kristna. Nog för att de som dött blir saknade bland hans folk och av honom. Men de är aldrig riktigt borta, så länge minnet och kärleken för den lever vidare. Men erfarenhet har lärt honom att inte orda det synsättet för mycket då sorg verkar vara en del av deras kultur vid livets slut.

34Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tor jan 05, 2012 4:02 pm

The Black Prince

The Black Prince

Edward reser sig från stolen och går och öppnar dörren.
Han tar fram ett glas och en stol, tar kannan med vin och fyller upp glaset och sedan sitt eget glas.
Edward erbjuder Joan att sätta sig utan ett ord.
Edward sätter sig på sin stol igen och tittar upp på Coneall.
-Jag behöver dig i Cordoba, jag vill att du följer med mig som min nya comander.

35Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tor jan 05, 2012 5:35 pm

Joan of Kent

Joan of Kent

Joan sätter sig tyst ner och tar tacksamt emot glaset. Hon suckar och blinkar för att få bort tårarna som bränner bakom ögonlocken. Hon höjer glaset mot läpparna med en darrande hand. Hon hade inte varit hemma sen begravningen. Det dåliga samvetet hon hade över att ha lämnat allt, även barnen, gnagde men just nu var sorgen bara för stor.

Hon kunde tänka på annat när hon varit bortrest, men tankarna på att rida hem rev upp minnen. Skulle hon kunna resa hem till ett hem utan Thomas, än värre, hur skulle hon kunna se sina barn i ögonen utan att minnas?

Ännu en djup suck hörs och Joan höjer glaset på nytt.

- Jag är ledsen, jag menade inte att störa. Det blev bara för mycket helt plötsligt.

36Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tor jan 05, 2012 8:21 pm

Coneall

Coneall

Coneall betraktar Joan stilla, han har ju hört talas om henne från Thomas bland annat ... men aldrig treffat henne förut. Även i sorg verkar hon vara en stark och god kvinna. Han bugar sitt huvud lätt.

"I tid av saknad är det gott att vara med dem som står en nära och kan vara ett stöd. Delad sorg sägs vara hälften sorg."

Coneall ler och hoppas at than hans ord landar väl, han strycker sit skägg fundersamt åt Edward men nickar sedan stilla.

"Jag behöver skicka bud till Dungannon om min förlängda frånvarao, me läget är stabilt i landet. JAg är ärad att få fylla Thomas plats även om jag aldrig kan ersätta honom. Säg mig vad är det som drar dig till Cordobia? Skulle några fler krigare ... t.ex. en skvadron kavaleri skyttar vara bejälpligt?"

Han dricker utstuderat i vänan på svar

37Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tor jan 05, 2012 8:47 pm

The Black Prince

The Black Prince

Edward skiner upp.
-Målet med Cordoba är att ta staden och uppfylla min fars dröm.
-En skvdron skulle verken göra mer eller mindre då detta är en belägring. Förhoppningen är att staden faller i lagom tid så att vi hinner tillbaka till King Arthurs hov lagom till nästa bankett.
-Jag är glad att du tar dig ann denna tjänst.

38Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tor jan 05, 2012 9:23 pm

Joan of Kent

Joan of Kent

Joan ler och nickar kort tillbaka.

- Tack.

Hon ser på Edward innan hon ser ner i sitt glas.

- Det blir nog bra snart nog, det hela gick bara så fort. Ibland glömmer jag bort att han är borta, bara för att plötsligt minnas att han är borta. Det är svårt.

Hennes ögon glittrar och hon skrattar till lite.

- Men det finns värre saker man kan råka ut för här i världen. Det som inte dödar gör en starkare, inte sant?



Senast ändrad av Joan of Kent den tor jan 05, 2012 10:39 pm, ändrad totalt 1 gång

39Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tor jan 05, 2012 10:29 pm

The Black Prince

The Black Prince

Edward tar en klunk av vinet.
-Det är sant.
-Joan, varför följer inte du oxå med till Cordoba, du är ju trots allt en lady of the Free forses.

40Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tor jan 05, 2012 11:12 pm

Coneall

Coneall

Coneall sitter stilla och dricker sit vin emedan han friskt fyller på sit glas. Han har ingenting mera att tilläga för tillfället och funderar stilla på vad han skall skriva i medelandet. Han måste se till att få tag på sin närmaste na gasóga så Maire kan medelas om vart hon skall möta honom. Dorderna hem till hovet och till armeen blir enkla, då alting är i bra ordning.

Men något som kan vara intesant att funder på är vad för soldater han skulle kunna sända efter om det behövs? De 24 man han har med sig blir en utmärkt grund för befäls försvar, då de tillhör hans elit trupper, och lämpliga sådanna finns i de fria styrkorna också.
Men i övrigt, vad kan hans land av vara ... De Waesiska långbågs kompaniet och en eller två infanteri kompanier och troligen tre plutoner fält jägare. En Pluton av hans enda fält ingengörs kompani skulle nog gå att använda också. Nå i slutendan så kanske de inte behövs fler trupper, och gör det de så sänder han efter dem då.

Coneall förlorar sig i tankar på belägrings taktik, vakt rotationer, sanitets problem och annat i den vägen.

41Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder fre jan 06, 2012 1:56 am

Joan of Kent

Joan of Kent

Joan ser upp på Edward och tänker efter. Hon hade aldrig tyckt om krig, men det skulle hålla hennes tankar från Thomas ett tag till.

- Jag behöver sända bud hem först och skicka efter rena kläder. Och...

Hon tystnar medan hon funderar vidare. Hennes barn var i trygga händer, det visste hon, men hon kände ändå skam över att fly från sitt ansvar. Hon suckar och ser upp på Edward. Just nu var han den ende som kunde hålla hennes tankar på annat. Och det skulle nog inte skada om hon följde med.

- Har du så jag kan skriva hem?

42Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder fre jan 06, 2012 10:50 am

The Black Prince

The Black Prince

Edward reser sig och går ut ur kabyssen och kommer straxt tillbaka med papper, gåsfjäderpennor och bläckhorn.
Han dukar fram det på bordet häller upp mer vin i glasen och sätter sig ner igen.

43Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder mån jan 09, 2012 5:04 pm

Coneall

Coneall

Coneall väx en aning ur sina funderingar av att pinalerna läggs på bordet och tittar sig lite bortkomet omkring då han inte vet vad som pågår riktigt. Men han antar att det skall börja skrivas en del och tar lite mera vin i väntan på vad som komma skall. Han bör ju formulera lite medelande skälv också.

44Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder mån jan 09, 2012 8:45 pm

Joan of Kent

Joan of Kent

Joan ser upp lite snabbt och säger tack till Edward innan hon sätter sig med en penna och en bit papper och börjar fundera på hur hon ska formulera sig.

Under tiden hon skriver sneglar hon på de båda männen. Hon drar ett djupt andetag, nästan som en djup suck och gör ett uppehåll i sitt skrivande. Hon vet inte riktigt hur hon ska formulera resten av brevet, hur hon skulle förklara varför hon skulle vara borta ännu längre än väntat.

45Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder mån jan 09, 2012 10:50 pm

Coneall

Coneall

Coneall sveper det sista i sit glas och reser sig upp.

"Resten av mina männ borde anlända när som helst med min tross. Jag bör se till dem och skicka mina medelanden. Dit mål är att ta Cordobia säger du broder ... är det så länge du beöver mig?"

Coneall böjer sig ner och tar åter igen på sig sit svärdsbälte med de två svärden hängandes bredvi varandra, medan han väntar på svar.

46Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tis jan 10, 2012 8:41 pm

The Black Prince

The Black Prince

-Commandor titeln har man livet ut.
-Jag förstår dock att du inte har möjlighet då du har ett land att sköta.
-Men inget skulle glädja mig mer om du tar på dig uppdraget.

47Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder tis jan 10, 2012 10:10 pm

Coneall

Coneall

Coneall ser fundersam ut.

"Som jag sa så skulle jag gärna ta den, men med risk för att min plikt som kung kommer ivägen måste jag nog avböja. Dock kan jag för tillfället fylla posten tills du hittar en permanent ersättare. Nu om ni båda ursäktar"

Coneall avlägsnar sig med en lätt men smidig bugning till sin vapen broder och damen.

Medan Coneall går bort till sina män som är samlade kring hästarna och sköter om dem. Han signalerar en lätt handrörelse till dem att allt är lungt och de slapnar märkbart av. På avstånd hör man en häst gnägga och hästarna vid Conealls ryttare gensvarar.
Med ett litet flin antar Coneall att hans tross är på ingående och går bort för att möta dem.

Så långt har detta gåt både bättre än han fruktade och sämre än han hoppades. Edward kommer inte ge upp Aldriona med mindre än att hon avisar honom ... men åt mynstone så är de fortfarande vapenbröder och goda vänner. Dessutom, lite belägring med en vapenbroder och möjligen några små strider kunde vara trevligt. För att inte tala om vad en vänlig hamn i Cordobia skulle göra för hans handel. Både han och hans land hade mycket att vinna på detta krigståg som Edward planerar. Tiden får uröna hu saker och ting ter sig ... gudarna stå den bi som är ärlig, stark och vis.

48Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder fre jan 13, 2012 6:51 am

Coneall

Coneall

Coneall tar skälv emot sin tross med glada skester. männen som vet lite om hans ärende verkar lungnade av deras Kungs uppenbara lugn. Emedan två av hans män lastar av tunnan står Coneall och tankfullt stryker en av draghästarna. Med en lätt nästan oslynlig gest kallar ahn till sig en av männen. Han liksom 5 andra bär ett litet grått tygstycke i sitt bälte. Viskandes säger Coneall:

"Taisteal chuig an teach is gaire Scáthaigh agus teachtaireacht a sheoladh chuig Maire go mbeidh mé ag Cordobia agus an Rí Éadbhard cuidiú leis an léigear a Comenda. Ansin, sroicheann sé an Ard-Alastair sábháilte"

Coneall ger mannen ett förseglat pergament bärndes hans sigill. Soldaten bugar lätt och efter att ha fått en utvilad häst ger han sig iväg.

Coneall nickar stilla och går tillbaka till edward tillsamans med två männ som bär på tunnan med wisky.

((Rid till närmaste skugg hus och skicka bud till Maire att jag kommer vara vid Cordobia och hjälpa Kung Edward med belägring som comendör. Se sedan till att detta når general Alastair säkert.))

49Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder lör jan 14, 2012 5:45 pm

Joan of Kent

Joan of Kent

När Joan skrivit klart brevet ser hon upp på Edward med en kort nick. Hon reser sig långsamt upp.

- Jag ska skicka James till Kent med mitt brev, och skicka efter lite nya kläder så jag har rent med mig.

Hon går ut och vinkar till sig James.

- Skynda dig och ta med dig Charles.

Joan räcker fram brevet med instruktioner.

- Rid fort, det är bråttom. Vi ska segla med Edward till Cordoba.

James tar emot brevet och nickar snabbt.

- Ja mylady.

Han vänder sig om med en lätt bugning och sitter snabbt upp till häst. Han vinkar till sig Charles och ger honom order om att följa med på en gång.

Joan står och ser efter de båda männen när de rider iväg med rasande fart. Hon suckar lite och drar manteln hårdare om sig innan hon ser sig om.

50Att besöka en vapenbroder - Sida 2 Empty Sv: Att besöka en vapenbroder lör jan 21, 2012 6:06 am

Coneall

Coneall

Coneall kommer tillbaka in i rummet med Edward i, efter honom anländer de två männen med kaggen. Coneall placerar skälv den rätt och håller fram verktygen för öppnandet till sin vapenbroder.
”Vill du göra äran att öppna upp förseglingen? Jag var med och såg denna med flera stoppas undan för att mogna, samma år som jag tog kronan till Ulaidh.”

Coneall ler
”Det var ett fint år för mitt rike, även om vi haft många sedan dess”.

Edward vet att det är nu ungefär 12 år sedan den då
19-årige Coneall blev kung av Ulaidh genom att ta kronan från sin oduglige släkting med vapenmakt.

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 2 av 3]

Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet