Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

I Irländsk hamnstad

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1I Irländsk hamnstad Empty I Irländsk hamnstad fre jan 13, 2012 11:44 am

Coneall

Coneall
Hamnen var inponerande, trots at mycket av den fortfarand var unde uppbyggnad. här fans plats för många skep av olika storlekar och de masiva pirerna med de små fortifikationerna gav ett bra skydd mot såväl vågor som fientliga fartyg. På en liten kulle bredvid hamnen tornar ett halvfärdigt befästningsvärk upp sig. Det ser ut att bli pampigt och liknar mera någon form av hög borg eller slot än något annat. Skyddad i befästningarnas skugga och av två kring gärdande murar ligger staden. Det är väll ingen stor stad men en början och den blivande stats kärnan för hamnstaden. Tills för bara några år sedan var platsen en enkel fiskeby. Det var innan den främmande kungen från norr invarderade och gjorde landet till sitt.

De tre vikinga skepen som glider smidigt genom vattnet är en sällsynt syn då Kungens flotta spärrar av alla vatten väger och armeen bildar en tät ring kring landområdet.

Medelandet har redan gått i hamn att det är Nordbon Fenrir, handelsmannen som är tillbaka efter nästan två år. Han är en av de få handelsmänn som fått tillträde till hamnen innan des invigning.

När så skeppet komer närmare sin landnings plats längs kajen kan man från skeppet se en kort välbygd kvinna som av hållning att dömma är stark både i vilja och kropp. De smaragd gröna ögonen blixtrar i sol ljuset och det morotsröda håret verkar stå i brand. Ögonens hätsket till trots skiner ansiktet av glädje. Hon är klädd i en enkel men välsydd kjol och på ena höften sitter en liten rödhårig pojke som tittar nyfiket på skeppet.

2I Irländsk hamnstad Empty Sv: I Irländsk hamnstad fre jan 13, 2012 7:05 pm

Fenrir

Fenrir
Fenrir stod, som vanligt, längst fram när de började närma sig en hamn. Oavsett om det var en ny, eller en full av gamla vänner. Trots allt ville han inte att mannarna skulle kliva av först och råka illa ut. Nej, han tog hand om de sina. Nu var han mest sugen på att komma fram till den hamn han fått nys om att Coneall hade satt upp på en ny plats.

Storslagen! Dock fångade snart en annan syn honom och han flinade till en aning större. Den hetlevrade kvinna som han slängt käft med ett par gånger innan. Han hade lärt sig att respektera kvinnor tidigt, och hans egen mor var den han förmodligen respekterade mest. Hon kunde verkligen få honom att känna sig som en liten pojke igen.

Skeppen anlände till bryggan och Fenrir hoppade vigt av med ett rep i handen för att förtöja det första av de tre. När trossen satt fast vände han sig genast till kvinna.

- Ah! Min dam! Ser ni inte strålande ut, så säg! Och den lilla parveln vid er höft är ny, inte sant? Stegen styrdes närmare kvinnan med armarna vänligt utbredda. Kanske för att få en kram, kanske för att kunna värja sig om det visade sig att hon egentligen inte var så glad att se honom som hon verkade.

- Är Coneall hemma eller är han ute och hittar på hyss? Ja, Fenrir använde väldigt sällan titlar, om det inte var absolut nödvändigt. Coneall var inte ett sådant fall, inte tillsammans med den kvinnan åtminstone.

http://deomora.deviantart.com/

3I Irländsk hamnstad Empty Sv: I Irländsk hamnstad lör jan 21, 2012 6:04 am

Coneall

Coneall
Kvinnans gröna ögon blixtrar och hennes mun är snörpt i en min som kan vara både glad och arg. Med hurtiga steg närmar hon sig Fenrir och utan att ge honom en chans till någonting så ger hon honom en djup kyss, för att sedan i såren av hans överrumpling ge honom en kraftig örfil som troligen får det att ringa rejält. Utan att vänta på hans svar börjar hon med kraftig melodisk stämma häva ut sin åsikt över honom. De första orden försvinner nog i grinandet.

” … nästan 2 år och hur tror du att jag tänker då? Hum? Nog för att det trevligt var med den fine nordmannen och den rappa käften. Nog för att han visste hur han skulle ta mig, men tro inte att jag bara kommer fall hur som helst igen. Men herrn har plikter här nu som han bättre ta hand om. Vad Kungen anbelangar har jag hört att han är borta på fastlandet. Men var kungen är angår inte mig och spelar föga roll … försök inte slingra dig nu!”

Under hela harangen har hon stått med höften på sned för att ge bra sittplats åt lillpojken och med den fria handen trotsigt knuten mot sin höft.

4I Irländsk hamnstad Empty Sv: I Irländsk hamnstad lör jan 21, 2012 1:17 pm

Fenrir

Fenrir
NOg blev stackars Fenrir överrumplad alltid. Först en kyss han inte förväntat sig och sedan en örfil som fick det att ringa i öronen på honom. Han visste att han förtjänade den. Det var förmodligen fler än hon som kände för att ge honom en omgång både med och utan tillhyggen. Kanske var just charmen med henne att han inte kunde läsa vad hon tänkte, på en gång.

Hakan föll dock lätt mot bröstet i en skamsen min när hon började skälla på honom, och manskapet hade mycket roligt åt honom. Sedan om det hela var spelat skamset eller om han faktiskt var skamsen, det var en helt annan sak. Men, för de som kände Fenrir, förstod att det kanske var spelat än äkta. Trots allt skämdes han mycket, mycket sällan.
Dock var det något som fick honom att se upp från marken och stirra mellan pojken och kvinnan. Vid Hel...

- Så du menar att...? Han kom sig inte för att avsluta meningen då han blivit helt kall inom sig. Var det hans unge?! Han hade stelnat till och mannarna hade stannat upp med att ta sig av skeppen. Som om de kände på sig vad som komma skulle.

5I Irländsk hamnstad Empty Sv: I Irländsk hamnstad lör jan 21, 2012 9:38 pm

Coneall

Coneall
Kvinnan ler med en lätt förargad min

”Ja, va' trodde du skulle hända?! Har inte dina föräldrar berättat för dig vad som händer när man tar en kvinna till en bädd och har en ..” Hon ler vid minnet och gör ett förnöjt ljud. ”förträfflig natt”.

Hon tittar hastigt upp som hon kommit på sig med att dagdrömma, och utan att ge Fenrir tid att återhämta sig grabbar hon tag i hans underarm och försöker dra iväg den store nordborn … så liten hon är.
”Nä kom med här, vi måste prata … och vi bör få hit en Druid också … det skall minsann få andarnas och bägge våra förfäders välsignelse”

6I Irländsk hamnstad Empty Sv: I Irländsk hamnstad lör jan 21, 2012 11:11 pm

Fenrir

Fenrir
- Erhm.... Nej, det har de inte...
Åh, vid Hel! Nu måste han tänka snabbt! En lätt desperat blick kastades till manskapet, framför allt då Leif. Kunde kanske han rädda honom?! Förmodligen inte...

- Du sa vad sa du?! Nu satte Fenrir ner hälarna i marken och vägrade flytta på sig. Sedan fick hon rycka och dra bäst hon ville i hans underarm. Han skulle inte gå någonstans, hur mycket hon än slet och drog, för några sådana tilltag tänkte han inte gå med på.

- Så du menar att du vill göra något sådant med en man du knappt känner, som dessutom är bortrest större delen av både ditt och pojkens liv, och som varken eller kommer få lära känna bättre, eller en trogen man som kommer att stå vid din sida i vått och torrt? Det kunde funka.

7I Irländsk hamnstad Empty Sv: I Irländsk hamnstad lör feb 04, 2012 9:29 am

Coneall

Coneall
*Kvinan tittar trottsit på den stora vikingen. Hon övergårfrån sitt dragande till att gå märmare och stryker Fenrirs arm med sin lediga. Pojken sitter på höften och tittar nyfiket på. *

"Åjo nog vet jag en sådan som du går för" hon ler förföriskt "men alla behöver en hemma hamn ... Och där kommer jag vara. Sen räknar jag med att du gärna är hemma" *hon ler menande ochtrycker sig för föriskt mot Fenrir. Plötysligt skrattar pojken till på hennes arm och tar sin lilla näve full av Fenrirs näsa, och klämmer åt allt han kan.*

8I Irländsk hamnstad Empty Sv: I Irländsk hamnstad lör feb 04, 2012 1:03 pm

Fenrir

Fenrir
Fenrirs ögon smalnade av, långsamt. Åh jo, nog var hon förförisk så det räckte och blev över, men någonstans hade även han en gräns som han skulle vägra kliva över. Och stadga sig var en sådan.

- Jag har en hemmahamn! Den ligger långt härifrån i ett land du aldrig sett! Och du vet lika väl som jag att det inte finns mycket som skulle hålla mig kvar på samma ställe. Jag har inget emot att försörja dig, tills du hiiii... Aj! Ungefär här hade den lille pojken klämt åt runt pappas näsa och höll fast. Så Fenrir fick helt enkelt försiktigt lossa pojkens grepp och snabbt backa undan, innan håret, eller ett öra eller annat blev utsatt för ett angrepp igen.

- Som jag sa.. Jag kan försörja dig och pojken, men jag kommer inte stadga mig. Du kommer hitta en annan karl som är vid Oden så mycket bättre, och mer trogen än mig. Ta honom istället. Med dessa ord började Fenrir backa långsamt. Trots allt visste han vad kvinnan gick för, och ja, det kunde göra ont, om han inte var beredd. Åh andra sidan, om hon gick med på hans idé, så skulle han kunna segla härifrån, kanske med huvudet i behåll, och hon skulle kunna leva mycket gott.
Det fanns bara en anledning till varför han gjorde det såhär dock. Trots allt ville han hålla sig så väl det gick med Conaell.

9I Irländsk hamnstad Empty Sv: I Irländsk hamnstad sön feb 05, 2012 10:37 am

Coneall

Coneall
Hon tittar trotsigt på Fenrir och vilar pjken på sin höft.

"SÅ den store vikingen är rädd?" Hon toppar till männen bakom honom. "vad ska ni föreställa som följer en man som inte ens kan ta sig an att hans sån kan följa i hans fotspår! Tro inte min gode herr att jag tänker nöja mig med pengar som någon annan slampa. Om intet annat söker jag upp någon i din familj, och bosätter mig där!"

Hon ler filurit med blixtrande gröna ögon, kanske vet hon redan var hon skall leta ...

10I Irländsk hamnstad Empty Sv: I Irländsk hamnstad tis feb 07, 2012 10:26 am

Fenrir

Fenrir
- Rädd? Nej, ovillig, fröken. Men ville hon nu gärna tro att han var rädd så fick hon göra det. Trots allt hade han inget han var tvungen att bevisa för någon kvinna.

- Skulle han ta hand om varje unge han producerat, så hade han inte ens kommit hit... Det var Leif som hade öppnat munnen. De förstod lika mycket som Fenrir varför han gjorde det, men sådana tankar skulle inte delas.

- Precis! Och du kan få söka upp min familj bäst du vill, kvinna. De har mindre att säga till om, än lössen... Och sedan fick hon försöka så som hon ville. Fenrir hade kommit tillbaka till den tross som han en gång satt fast, och nu satte han sig på huk vid den. De skulle bli tvungna att åka snart igen..

11I Irländsk hamnstad Empty Sv: I Irländsk hamnstad tor feb 09, 2012 1:44 am

Coneall

Coneall
Kvinnan tittar trottsigt på lännen, det är tydligt att deta ine var vad hon väntat sig. Men sagt är sagt och de utmanade henne tillbaka så ...

"Jag ser att jag inget har finna här, jag hoppades ungen inte sulle behöva vara utan sin familj. Så om patrasket ursäktar så ska jag gå och packa."

Hon vänder sig om och går iväg med hurtiga steg

12I Irländsk hamnstad Empty Sv: I Irländsk hamnstad lör feb 11, 2012 11:13 am

Fenrir

Fenrir
- Ungen får en familj om du gör som jag föreslagit... Annars är det endast ditt eget fel om han inte får det...
Enligt Fenrir var det inte mer med det. Han styrde stegen tillbaka till skeppet, lossade repet och hoppade ombord.

- Vi har inget mer att hämta här... Låt oss åka.

Sponsored content

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet