Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

En vårdag i hamnen.

Gå till sida : 1, 2  Nästa

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 2]

1En vårdag i hamnen. Empty En vårdag i hamnen. tis mar 06, 2012 7:03 am

Aldriona

Aldriona hade väntat några dagar efter nyheten om att Fenrir var tillbaka igen. Både för att se om han själv skulle ta initiativet att träffa henne och för att få en chans att lära känna Morag och Tearlach bättre. Men nu hade det gått tillräckligt med tid och hon promenerade i vårsolen ner emot hamnen och Fenrirs skepp.

Det var redan efter lunch. Hon hade övervägt att gå dit direkt om morgonen, men insåg att Fenrir nog inte förvandlats till typen som tyckte om tidiga morgnar under den tid de varit skilda åt. Och att ha honom nyvaken och grinig för det här samtalet had nog inte varit någon bra idé. Dessutom var det en vacker dag. Det fanns värme i solen och de sista spåren av snön var raskt på väg bort. Hon hade till och med skymtat de allra första vårblommorna i värmen vid en husvägg.

2En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. tis mar 06, 2012 2:20 pm

Fenrir

Fenrir
Fenrir satt på relingen till ett av sina skepp och slipade några vapen av varierande sort. Resten av manskapet höll på med diverse sysslor. Några putsade ringbrynjor, andra lagade skeppet som fått ett par törnar under senaste turen. Leif stod och slog sköldar tillbaka till form, och lagade dessa. Allt med ett taktfast hamrande.

Fenrir verkade för stunden lika bekymmersfri som han brukade och han såg upp när en i besättningen ropade åt honom att det kom någon. Ett flin beredde ut sig över ansiktet, men han lät sin syster komma fram till dem, istället för att gå och möta henne. Han hade trots allt ett jobb att utföra och än var inte bladen och huvudena vassa nog.

http://deomora.deviantart.com/

3En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. tis mar 06, 2012 3:35 pm

Aldriona

- Jag trodde att du i alla fall skulle komma och hälsa på din kära syster efter att du smitit iväg utan ett ord, men det verkar som om jag hade fel.

Hon ler och ställer sig på bryggan nedanför honom.

-Välkommer tillbaka.

4En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. tis mar 06, 2012 3:39 pm

Fenrir

Fenrir
- Jag har haft lite att göra. Ett skepp sprang läck precis utanför kusten här, och det tar lite tid att laga sådant. Kan inte lämna mannarna själva, du vet. Han flinade till brett mot sin syster. Påminde förmodligen om de gånger hon inte hade fått följa med på hans upptåg, som ung, och han sedan retsamt berättat för henne om dem.

- Jag tackar, jag tackar. Jag skickade Leif, trots allt. Tyckte det fungerade minst lika bra. Ett ryck på axlarna och han studerade eggen på den yxa han höll på med. Tydligen inte vass nog, för arbetet återupptogs.

5En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. tis mar 06, 2012 5:20 pm

Aldriona

Hon slår sig ned på en trälår som någon lämnat kvar på bryggan.

- Jag hörde att du åkte norrut, till Irland. Gick resan bra?

Det var något i hennes sätt som förändrats när hon satte sig ned. Någonstans under alla år av att vara adelsdam var hon fortfarande samma lillasyster som förr, och det var inte ofta hon kunde låta det skina igenom.

6En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. tis mar 06, 2012 7:27 pm

Fenrir

Fenrir
- Jadu... Resan i sig gick redigt bra. Förutom den lilla läckan, förstås. Vindarna var till gagn för oss. Tyvärr var dock inte den jag ville träffa där, så vi vände och åkte hem igen.

Han kliade sig lite på armen, mycket fundersamt, studerade sin lillasyster ganska ingående.

- Hade du något speciellt på hjärtat?

7En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. tis mar 06, 2012 10:17 pm

Aldriona

Åt det skrattar hon.

- Aldrig kunde jag väl dölja något från dig. Ja, det var något jag tänkte berätta för dig. Jag hade tänkt hålla det för mig själv ett tag längre, men det är väl lika bra att berätta det innan du försvinner spårlöst igen.

Hon tystnade ett ögonblick, försökte föreställa sig hur Fenrir kunde tänkas reagera och stålsätta sig inför detta.

- Någon du känner reste hit för att träffa mig...

8En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. ons mar 07, 2012 8:33 am

Fenrir

Fenrir
- Jag har sett dig hitta på alltför mycket otyg och skylla på mig för att du skulle lyckas med det. En enkel konstatering. Dock smalnade ögonen av en aning av hennes fortsatta ord. Inte kunde väl..? Nej...

- Och vem skulle jag känna som inte är på mitt skepp redan? Han hade förmodligen några förslag redan.

9En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. ons mar 07, 2012 11:53 am

Aldriona

Nog såg hon att han redan misstänkte svaret. Ingen mening att skjuta på det hela alltså.

- Din sons mor. Men innan du skenar iväg; jag är inte här för att berätta för dig att du gjort fel, eller tvinga dig att göra något. Dina handlingar är dina egna och så även konsekvenserna.

10En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. tor mar 08, 2012 9:21 pm

Fenrir

Fenrir
- Mins sons mor? Hah... Om du visste hur många det skulle passa in på, så skulle du bli förvånad. Men jag vet vem du syftar på. Den hetlevrade irländskan, inte sant?
Nej, han förväntade sig inte ett svar.

- Jag har sagt det jag skulle till henne, och inget kommer få mig att lova något till na, eller pojken för den delen. Han är för ung för att göra något av ändå. Mitt erbjudande till henne kvarstår dock, så om du känner för att hälsa henne det, så var så god.

11En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. tor mar 08, 2012 9:50 pm

Aldriona

- Morag, ja. Och jag vet att du inte vill som hon och jag tänker inte tvinga dig heller. Men Tearlach är fortfarande min brorson och jag är rätt förtjust i honom, säger hon med ett leende.

- Du behöver inte bekymra dig om honom alls längre om du inte vill, jag och Morag har en överenskommelse.

12En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. fre mar 09, 2012 8:05 am

Fenrir

Fenrir
- Bekymra mig om honom? Fenrir brast ut i gapskratt, om än ett något ansträngt ett.

- Om du tror att jag någonsin bekymrat mig om ungen, någon gång sedan jag fått reda på att han existerar, så har jag en överraskning åt dig...
Han la undan ett vapen för att plocka upp nästa och fortsätta slipa på det. Hans goda humör hade försvunnit dock.

- Vad har ni för överenskommelse då? Klart han var nyfiken.

13En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. fre mar 09, 2012 1:13 pm

Aldriona

Hon rycker på axlarna.

- Jag trodde att du kanske brydde dig lite grann i alla fall. Men jag tänker inte argumentera med dig om det, jag är säker på att du själv kan lista ut vad jag anser. Överenskommelsen är tämligen enkel. Jag kommer se till att han blir satt i lära där han har en framtid och att han får en ordentlig utbildning. Han kommer spendera en del av sin uppväxt fram tills dess med sin mor och en del av den hos mig. Om så krävs gör jag honom min fosterson, men jag tänker inte göra någon hemlighet vem han är.

14En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. sön mar 11, 2012 2:32 pm

Fenrir

Fenrir
- Du gör som du vill, kära syster. Så länge du inte förväntar dig att jag ska ta något ansvar. Och om jag var dig, så skulle jag inte skylta med att råkar vara min avkomma. Trots allt finns det fler i världen, och folk skulle kunna försöka utnyttja dig, syster. Men du gör som du vill.

Blicken försvann åt horisonten till, där vattnet glittrade som gult ibland.

15En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. sön mar 11, 2012 5:52 pm

Coneall

Coneall
Att du är en man som aldrig skulle binda dig ... det såg jag nog första gången du dök upp i mit Inn där hemma till. Men se göra ett försök det tänkte jag alt .. å då det inte funkade så tänkte jag att pojken din borde I alla fell veta vems hans fars familj är.

Morag står vilandes på ena höften en bit bort, den som tittat efter hade sett henne komma dit för flera timmar sedan. Sedan hon anlänt hade hon suttit på en filt i skuggan med sin sån och hållit på med att sy någonting. Men noga hade hon varit med att inte dra nordmännens uppmerksamhet till sig. Hon ler glatt och verkar på intet vist vara upprörd.
Hon har säker tinte hört hela samtalet .. kanske bae Fenrirs sista komentarer ... men så pass hade hon hört i alla fall.

16En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. sön mar 11, 2012 10:07 pm

Aldriona

Att hon inte planerat att ha Morag och pojken närvarande vid det här samtalet syns på hennes ansiktsuttryck för ett ögonblick, i alla fall för Fenrir som är nära henne. Snart ler hon dock varmt och går bort till filten.

- Inte visste jag att min favoritbrorson var här. Vill du titta på båtarna, Tearlach?

Hon lyfter upp pojken och går en bit tillbaka för att låta honom se på skeppen.

17En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. sön mar 11, 2012 10:30 pm

Fenrir

Fenrir
- Så varför ha förhoppningar, kvinna? Han förstod inte, men det gjorde honom förmodligen inget. Han hade dock noterat sin systers reaktion och nog gav han henne ett flin, och ett brett sådant. Som den busiga pojken som först blivit tvungen att åka ut på haven.

- Hade du tänkt diskutera något mer med mig om det här? Inte den minsta tillstymmelse till känslor över att pojken var i närheten, visades.

18En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. sön mar 11, 2012 10:37 pm

Coneall

Coneall
Morag ler lätt mot sin "svägerska" och står still

Kanske jag ska låta er tala i fred, jag kom hit ner för att jag saknade lukten av hav ... och för att jag hoppades se en ståtlig nordman i arbete

Hon ler skälmst mot Fenrir

19En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. mån mar 12, 2012 10:49 am

Aldriona

- Titta, där är din pappas båt.

Hon talar med pojken en stund, pekar ut olika båtar och håller upp honom så att han kan titta. Sedan vänder hon sig till Fenrir igen.

- Jag kommer nog aldrig att förstå mig på dig Fenrir, inte när det gäller det här. Men jag tänker inte slösa tid med att vara arg på dig eller försöka tvinga dig att ändra på dig. Men jag vill be dig om en sak. När du är här och besöker mig, träffa pojken också. När han är gammal nog att förstå, förklara för honom själv varför du valt att göra som du gjort. Kanske kommer du en dag inse att du vill ha en son ändå.

20En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. mån mar 12, 2012 7:11 pm

Fenrir

Fenrir
- Bara att titta och hoppas, Morag. Han flinade åt henne, innan han såg åt Aldriona igen.

- Minns du inte att jag inte äger något av det här? Jag springer fortfarande ärenden åt vår kära bror, så det är inte pappas, det är farbrors... Och det är ett skepp, ingen båt.. Det sista var sagt lite trumpet. Vapnet drogs över ett par gånger till med en slipsten igen, innan han la undan det.

- Det är för att du aldrig försökt förstå. Och jag kanske träffar ungen. Problemet är bara, att om jag skulle vilja ha en son, varför just välja honom? Jag har förmodligen sjutton andra söner lite varstans med mödrar som är bra mycket mindre besvärliga. Hade du tänkt ta hand om alla dem också om de skulle dyka upp? Tror inte det. Men visst kan jag förklara, och om han är något minsta lik sin far så kommer han förstå. Och jag har redan en efterträdare, så varför bekymra sig med en son?

21En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. sön mar 18, 2012 1:19 pm

Aldriona

- Nå, skepp då.

Hon går lite närmare med pojken för att kunna tala i normalsamtalston trots ljudet från hamnen.

- Kanske kan jag inte. Tearlach må inte vara min son, men jag är redan enormt fäst vid honom. Jag skulle inte kunna överge mitt barn, mina barn... Och om det kommer fler... Jag vet inte vad jag skulle göra. Vi får väl se, om det händer. Kalla det kvinnliga instinkter eller vad du vill, men jag kommer nog alltid tycka annorlunda än då i detta. Låt det inte vara något vi ska bli osams om.

22En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. sön mar 18, 2012 6:46 pm

Fenrir

Fenrir
- Duktig. Nej, han kunde inte låta bli att flina som den spjuver han är.

- Du gör precis som du vill, så länge du inte försöker övertyga mig om det ena eller det andra. Jag har mina åsikter om saken, och du har dina, och vill du inte bli osams om det, så är det lika bra att vi inte pratar om det. En fråga dock... När börjar de bli gamla nog att förstå saker? Han tippade huvudet på sned. Nej, den yngsta han haft något att göra med på sistone, var Ansgar, och den pojken var åtminstone runt 15.

23En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. mån mar 19, 2012 8:22 am

Aldriona

Hon skrattar och skiftar pojken till att vila på hennes andra arm istället.

- Nå, att han lär sig tala och gå först är nog att föredra, och antagligen lite mer än så också. Om sådär sex år är han nog gammal nog att sättas i lära hos någon, då kanske han är redo. Så du har gott om tid att förbereda dig, om du vill.

24En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. mån mar 19, 2012 9:33 am

Fenrir

Fenrir
- Om sex år?! Ja, stackars lille Fenrir var chockad. Handen hade farit upp för att klia i skägget och bak i nacken.

- Är barn verkligen så dumma? Och du menar att jag ska komma ihåg att berätta saker för honom om sex år? Du vet vilket minne jag har med att komma ihåg viktiga saker. En vagt gnällig ton hade smugit sig in i hans röst.

25En vårdag i hamnen. Empty Sv: En vårdag i hamnen. mån mar 19, 2012 9:58 am

Coneall

Coneall
*Morag har stått tyst och låtit syskonen prata men nu bryter hon ut i ett klingande skrat och går fram till Fenrir. Med viss tillgiven het men mest med en form av "synd om dig" försöker stryka hans arm*

Stakars lille gubben då

och ler vackert.

Senast ändrad av Coneall den mån mar 19, 2012 1:13 pm, ändrad totalt 1 gång

Sponsored content

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 2]

Gå till sida : 1, 2  Nästa

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet