Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Standard för roller

+2
Melesta
Aldriona
6 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Standard för roller Empty Standard för roller tor nov 17, 2011 7:02 pm

Aldriona



Talade med Valle/Sune om detta, och vi kom fram till att det var nog bäst att lägga upp för diskussion.

Hur vill vi att riktlinjerna för att skapa nya roller ska se ut?

Före bankettgillet har det varit väldigt, väldigt fritt. Du har i princip kunnat spela precis vad som helst. Det har lett till en väldigt bred blandning av karaktärer, allt från fantasybok-karaktärer till historiska karaktärer, till knytt, till sci-fikaraktärer, riktigt karaktärer från arthur-legenderna och mycket mer.

Frågan är om det är vad vi vill göra nu? Ska det vara okej om någon vill spela Gandalf? En utomjording? En orch eller svartalv? Vart ska vi dra gränsen?

Under lägret kom vi fram till att för tillfället har vi karaktärer från ett tidsspann på ungefär år 400-1600. Är det var vi vill ha? Ska vi begränsa det? Ska vi tillåta mer?

Vad tycker ni?

2Standard för roller Empty Sv: Standard för roller fre nov 18, 2011 5:11 pm

Melesta



Jag tycker personligen att en aningens begränsat urval av roller endast bidrar positivt till att göra bra och intressanta lajv. Andra lajv har ju begränsningar i rollistan för att det ska passa formen och ett spann på mellan ca 400 till 1600 ger ändå, i mitt tycke, mer än tillräckligt att hämta tips/inspiration från. Jag vill ha kvar känslan av "riddarna vid runda bordet sagorna" på banketterna så enligt mig skulle då exempelvis en klingon inte bidra till en bra stämning för just bankettlajven. Sedan så måste vi inte ta en person som funnits och man får ändra en historiskt korrekt person (vilket jag tycker vi bör ha kvar) och detta bidrar också till större frihet och kan höja upplevelsen på banketterna.

Så sammanfattningsvis så tycker jag att vi begränsar oss lite "lagom" (ungefär som vi sa på senaste lägret). Det finns massor med kreativt utrymme för karaktärer ändå, det viktigaste ska väl ändå vara spelglädjen hos alla oss som deltar =)

3Standard för roller Empty Sv: Standard för roller fre nov 18, 2011 6:02 pm

Joan of Kent

Joan of Kent

Nu har inte jag varit med på banketten ännu, men kan tänka mig att om man drar gränser så blir det ett bättre lajv. Vad jag förstått så är det ju just "Riddarna runt bordet" som är i centrum för banketten och då skulle inte orcher eller andra raser än en människa kännas som att de passar, jag vet inte heller vad Gandalf i sig skulle kunna bidra med.

Jag skulle snarare kunna se att man kör något som skulle kunna vara "historiskt korrekt" istället för en välkänd fantasykaraktär från en bok eller film, då det blir andra förknippningar till den karaktären rent off, som ens karaktär inte bör ha.

Sen behöver det ju inte vara just historiskt korrekt eller personer som verkligen levt, utan att man får ha tillgång till fantasin trots allt.

Tidsbegränsningar tror jag ger bättre sammanhållning, och med den breda som 400-1600 så blir det ju ändå duktiga variationer på roller.


The Black Prince hälsar att han håller med ovanstående påståenden

4Standard för roller Empty Sv: Standard för roller mån nov 21, 2011 11:18 am

Sune_Folkeson

Sune_Folkeson

jag håller med tidigare inlägg om att vi bör begränsa oss.
Vi kan faktiskt ställa krav på de som vill vara med. Jag tycker det känns ok.

Min tanke är att vi håller oss till historiska och semihistoriska karaktärer. Så klart att vi kan ändra dem hur vi vill, men att ramen ska vara historisk. Spannet 400-1600 är som sagt väldigt stort.
Personer som funnits eller som skulle kunna ha funnits i vår värld under den perioden.
Men jag tycker också att vi ska inkludera myterna kring Kung Arthur. Karaktärer från sägner som hör dit tycker jag skulle kännas bra, även om de inte är riktigt mänskliga.

Vad det gäller skönlitterära karaktärer tycker jag att de är ok så länge de är från en "historisk" roman som utspelar sig i vår värld.

Nej till personer från andra världar (förutom fairie), nej till sci-fi, nej till alver och orcher.

Så tänker jag.

Note: Detta gäller även eventuella redan existerande roller. Jag tycker att de bör omarbetas för att passa in i kung Arthur mytoset, 400-1600-tal.

5Standard för roller Empty Sv: Standard för roller tis nov 22, 2011 1:46 pm

Coneall

Coneall

Jag håller med vad som sagts åvan.

Med fary antar jag att man accepterar varelser som förekomit i arthur legenden och celtisk mytologi. Då vi har lady of the lake som närvarit bland annat.

Tids spannet är doch yterligare 1k år ... efter som Coneall levde någonstans under 300 f.kr. Dock så har jag låtit min karaktär flyta litegranna i did .. så han funkar i 100 - 400 e.kr.

När det gäler historisk korekthet anser jag att vi ska sttsa på "vad som kän och ser bra ut".
Jag tar migskälv lite som exempel på vad jag menar.
Den riktiga Coneall var aldrig kung, men både blev erbjuden kronan och tillhörde den kungliga familjen. Min Coneall blev aldrig erbjuden kronan men tillhörde den kungliga familjen och tog makten med vapen, karisma och väsen av irland (Där i bland lady of the Loch Neigh), och ja Coneall är en "hedning".

Att använda sig av faktisk historisk bakrund och vinkla den på ett smakfult sätt ör en intresant roll tror jag på.

6Standard för roller Empty Sv: Standard för roller tis nov 22, 2011 2:07 pm

Joan of Kent

Joan of Kent

Jag vill bara förtydliga det jag skrivit angående historiskt korrekt..

Jag menar verkligen inte att man ska köra sin karaktär precis enligt historien, utan att man kör sin karaktär så den faktiskt passar in. Som då, antingen hittar man på någon som kan passa in i världen, eller så spelar man en karaktär som fanns, men vinklar den efter vad man själv anser passar oxå.

Med min karaktär så tycker jag om historia rent generellt och vill följa vissa delar, medan andra delar är olika. (Jag har beställt hem novell om karaktären, här ska det begravas i historia, bara för att det är kul.. ^^ )

Ett annat exempel på vad som inte är historiskt korrekt på banketten som jag känner till, är ju att Edward, The Black Prince, aldrig blev kung, då han gick bort innan och hans son tog över efter hans far. Men på banketten är ju Edward Kung. (Det är väldigt mycket kungar på plats ^^ )

Som sagt, så länge det funkar, det känns bra, det ser bra ut, så tycker jag att fantasin ska få flöda, med begränsningar, för att det inte ska tas för långt bort, så är det ju bara bra för spelet, för man får en helt annan nivå på det, än om allt tillåts.

7Standard för roller Empty Sv: Standard för roller sön nov 27, 2011 8:34 pm

Sune_Folkeson

Sune_Folkeson

Tog diskussionen slut här?

Verkar som att vi som skrivit har väldigt lika åsikter.
I så fall är det kanske kan styra upp?

8Standard för roller Empty Sv: Standard för roller fre dec 30, 2011 2:48 pm

Coneall

Coneall

Verkar så ....

9Standard för roller Empty Sv: Standard för roller sön jan 01, 2012 4:49 pm

Coneall

Coneall

Ramar för roller på banketten.

Så som jag har förstått samtycket här på forumet skulle vi begränsa det något så här:

.......................................

En roll på banketten skal i första hand vara något som passar in i kung Arthur legenden och den värld det innebär. Tidsbegränsning är från 400 f.kr. fram till sen svensk medeltid (1520 är väll då man räknar med att den slutar). Fantasi väsen som förekommer i Arthur legenderna är tillåtet, men övrig fantasy avböjs.
Där med är Keltisk mytologi till stora delar grunden för de övernaturliga inslagen. Personligheter från olika skönlitterära verk är välkomna om inte redan upptagen.

Rollen skall hållas över lag ”trovärdig” men måste inte vara 100% som den personlighet den är baserad på. Övernaturliga inslag skall vara ovanliga och där de existerar inte vara det mest existerande draget utan mera fungera som en krydda. Ett övernaturligt väsen vill t.ex. inte dra uppmärksamhet tills sig av risk för att utnyttjas av diverse warlocks och annat jobbigt.

Vi vill även undvika otrovärdigt starka världsliga krafter, då sådant kan förstöra spel.

Slutligen, att prata med ”veteranerna” och andra spelare om sin karaktär kan inte bara ge möjlighet till utveckling och bättre känsla för den … men även hjälpa att undvika situationer där missförstånd gör att någon känner sig överkörd. Vi kan då även tillsammans undvika att någon skriver in något i sin karaktär som blir fel för vår gemensamma upplevelse av rollspelandet.

Slutligen, mins att vi alla tillsammans skapar denna värld och det som där händer. Vi har det bara så roligt som vi tillsammans gör det.

.......................................

Är detta något vi kan temporärt ställa oss bakom? Så vi kan setta upp det som en guide line på forumet.
JAg tycker att vi bör ha ett gilles möte på ett läger innan det blir regler.

10Standard för roller Empty Sv: Standard för roller sön jan 01, 2012 5:55 pm

Mairé



Att ha detta som riktlinje så länge och sedan ha ett mer officiellt möte (påsk?) innan det spikas låter som en bra idé tycker jag Smile

11Standard för roller Empty Sv: Standard för roller sön jan 08, 2012 7:33 pm

Sune_Folkeson

Sune_Folkeson

Bra sammanfattning!

Kanske ska den klistras i ett inlägg i tråden "roller"?

Och den som känner sig manad får gärna göra ett dokument på Camelotwikin.
Wich reminds me...

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet