Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Det här med titlar

3 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Det här med titlar Empty Det här med titlar tor feb 09, 2012 3:34 pm

Joan of Kent

Joan of Kent

Jag och Fredrik satt häromdagen och diskuterade när man egentligen använda Dame och Lady vilket ledde till att jag var tvungen att kolla upp det. Efter att ha läst på om det är det något jag reagerar på varje gång jag läser det framför era karaktärsbeskrivningar.

Är det någon av er andra som har koll på hur Dame faktiskt användes?

Som kuriosa vill jag mest bara informera om att titeln Dame används för de kvinnor som ingår i riddarskap och är jämförbart med det manliga sir.

Jag hoppas ni tar hela inlägget på rätt sätt nu och bara ser det som en rolig poäng eller kuriosa och mer bara som en ärlig fråga om folk faktiskt tänkt på vad alla dessa titlar man har faktiskt innebär.. ^^

2Det här med titlar Empty Sv: Det här med titlar tor feb 09, 2012 9:19 pm

Aldriona



Det jag fick lära mig från någon när jag först funderade på om jag skulle heta dame eller lady var att lady kunde man bara vara om man antingen själv styrde över land eller hade en far som gjorde det, alla andra var dame. Standard när jag dubbades var att alla var sir eller dame, om det inte fanns någon särskild anledning till varför det skulle vara annorlunda.

Fram till relativt nyligen var ju dubbningen kopplad till banketten och därför var det självklart att alla kvinnliga karaktärer skulle vara likställda med de manliga.

3Det här med titlar Empty Sv: Det här med titlar fre feb 10, 2012 5:20 am

Joan of Kent

Joan of Kent

Spännande med det där med Lady, för det är i princip varje adlad kvinna som har titeln Lady annars. Dottern till en adelsman, frun till en osv. Dessutom var det en artighetsfras att säga Lady till kvinnor.

Klart att män och kvinnor ska jämställas med varandra och jag har hört det innan att dubbning och banketten gått hand i hand så Dame är ju inte fel på något sätt. Jag var mest nyfiken på om folk kände till titeln och dess användning.
:-)

4Det här med titlar Empty Dame/lady tor apr 26, 2012 12:50 pm

Queen Mave



När jag konstruerade settings till rollspelet Changeling; the dreaming stötte jag på samma problem. Och mina efterforskningar då sa att skillnaden var relativt enkel. En "Lady" har fått sin titel antingen av börd eller giftermål. Du är alltså Lady om du är född adel eller gift dig med en adelsman (eller båda). Om du däremot adlats är du en "Dame". Detta är en dubbel markering. Visserligen visar det på din enklare börd, men också att du lyckats få landets finaste utmärkelse genom din egen handlingskraft!

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet