Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

förslag för armestorlek

+2
Sune_Folkeson
The Black Prince
6 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1förslag för armestorlek Empty förslag för armestorlek tis apr 17, 2012 1:07 pm

The Black Prince

The Black Prince

I fliken fraktioner och rcc har Tosse skrivit upp enheter för rytteri som jag tycker vi bör följa och använda oss av.

En skvadron= 16-20 riddare/ryttare
Ett kompani= 3-5 skvadroner
En bataljon= 2-3 kompanier

Storleken kan variera spelare emellan men betänk att vid slaget vid Agincourt hade fransmannen enligt en källa ca 30 000 man som var en av de största armeerna som dom nånsin får ihop under historien medans engelsmannen hade en hyfsat liten anfalls armé på 6 000-9 000 beroende på källa, efter att fått pisk av fransmannen vid ett tidigare tillfälle.

Mitt förslag lyder då som följer
Max antal trupper 25 000, dock råder jag ingen att ha så pass många, anser att ett rimligt antal är ca 10 000 om man har en hyfsat stor armé, det är få som har större än de.
Förslag på uppbyggnad för en armé på 10 000 man är
Fem brigader rytteri
Ca 6 000 man-at-arma*
Ca 2 500 bågskyttar

* man-at-arms= marktrupper, lätt rustade.

2förslag för armestorlek Empty Sv: förslag för armestorlek fre apr 20, 2012 10:09 pm

Sune_Folkeson

Sune_Folkeson

Någon sorts proportion på armens storlek och ens möjlighet att försörja dem bör finnas.
Typ en hektar land eller x guld i kontanta medel ger y antal mannar.

3förslag för armestorlek Empty Sv: förslag för armestorlek fre apr 27, 2012 12:13 pm

Richard Plantagenet



Jag tror att vi bör vara ganska måttliga när det gäller storlek på arméer.
Det bör finnas en rimlig proportion mellan hur stora områden någon kontrollerar/tar skatt ifrån och hur stora arméer som denne någon kan ställa upp.

Indelningen i Skvadroner, kompanier och bataljoner låter helt ok, så att vi har en liknande terminologi när vi spelar. Jag menar skvadroner och inte plutoner, t.ex.

Bataljoner är en rimlig beteckning, sedan bör kanske en Brigad 2-5 bataljoner kunna komma till användning?
(Jag tänker först i romerska termerna kohort och Legioner, men det blir enklare så här)

Richard kommer att använda sig av korrekt terminologi efter mönstring av sina trupper, hittills har det handlat om utrymme på fartyg för transport och hur många personer han ska kunna utfodra... Men det blir skillnad när han har samlat sina styrkor och har mönstrat dem i Frankrike för avtågande mot Portugal.

http://www.melecric.se

4förslag för armestorlek Empty Sv: förslag för armestorlek ons aug 15, 2012 3:56 pm

Aldriona



Jag har, i ett första steg mot ett fungerande krigs-system, försökt sätta ihop ett förslag för hur arméstorlekar beräknas.

Jag har försökt hålla saker enkla, men tillräckligt nyanserade för att det ska finnas variation, och ingenting är egentligen slutfört, det här är bara ett första förslag.

Folkmängd:

Om du ska rekrytera armén från land som du styr över måste du först lista ut hur många som bor där, och därifrån få fram hur många av de människorna som kan bli soldater.

Räkna ut folkmängd medelst: http://www222.pair.com/sjohn/blueroom/demog.htm
och kanske http://www.rpglibrary.org/utils/meddemog/ för enkelhetens skull.

10% av befolkningen är stridsföra män av idealålder
upp till 30% kan rekryteras om man är villig att rekrytera från både könen och/eller från yngre och äldre personer.

Mängden folk som kan rekryteras påverkas också av andra faktorer, såsom huruvida man legat i krig förut (senaste 15 åren), om det utbrutit andra katastrofer såsom sjukdom eller svält eller om man har möjlighet att hyra in soldater utifrån (mer om detta nedan). Tänk på att sjukdomar och svält sänker befolkningsmängden med ett antal procent, medans krig påverkar procentantalet stridsföra män.

Inkomster:

Inkomster kommer främst från två källor. Beskattning av land som karaktären styr över, samt handel. Med handel avses sådant som utförs av karaktären själv, eventuella handelsrutter och -städer i deras område räknas in i skatten.

Skatten baseras på folkmängden samt ett antal ytterligare faktorer. Om det till exempel finns produktion av varor i landet, eller stora handelsrutter som leder genom det kan dessa också tänkas vara beskattade. Det är också sannolikt att delar av skatten betalas in i form av varor, till exempel mat som sedan föder kung eller annan ledare för landet, samt övrigt folk som lever kring nämnda person.

Däremot i koppling till handel av olika slag är det troligare att skatten kan betalas i valuta, så har man tillgång till sådant kan det tänkas att införtjänade skatter ökar med 25-75%.

För att inte krångla till saker för mycket förväntar vi oss inte att spelare för bankbok över sina karaktärers inkomster, utan man räknar ut tillgängliga pengar endast vid införskaffande av armé.

Om karaktären utför handel personligen får spelaren i samarbete med slg bedöma hur mycket pengar som är rimligt att de har tillgång till.

Utgifter:
Det finns ett antal olika saker som man kan tänkas vilja spendera tidigare nämnda inkomster på när det gäller att bygga en armé. Varje rekryterad soldat i armén har en baskostnad som symboliserar saker som tält, mat och grundläggande utrustning. Utöver det kan man betala extra för att få dem bättre rustade, till exempel med rustningar eller hästar eller bättre vapen. Utöver detta finns eventuellt också möjligheten att hyra in soldater från annat håll. De räknas inte som att behöva underhåll, detta är inberäknat i deras sold.

En armés storlek skulle beräknas i samråd med slg (spelledargruppen), där spelaren kan skicka ett pm eller dylikt där de listar vad de har för tillgångar och vad de tänker använda dem till, samt eventuella extrasaker som påverkar (typ, mitt land har en silvergruva och en hamnstad, därför anser jag att jag kan ta 40% mer skatt). Det är sedan upp till spelledargruppen att se över texten, göra modifikationer de finner lämpliga och sedan godkänna den.

Fokus när jag skrivit har varit att försöka hitta en balans där man delvis har regler att falla tillbaka på, men hellre än att ha oändliga listor för variationer lämnar öppet för spelare att vidareutveckla detaljerna om de så vill.

5förslag för armestorlek Empty Sv: förslag för armestorlek tor aug 16, 2012 9:18 am

Coneall

Coneall

Något att komma ihåg även är att ens totala styrka och vad man kan ta med sig inte är den samma. Ulaid t.ex. är i grunden ett hövding rike. Där u har olika stora och olika möktiga hövdingar över sina egne klaner som styr under Coneall på sina områden. Var och en av dem kan ställa upp Med en viss styrka de kan sända iväg ... och samtidight finnes det en el kvar. Desutom har Coneall en lag som kräver att var och en som nått vuxen ålder ska ha rätten (inte skyldigheten) att kuna bruka vapen. Så hans totala försvarstyrka är ganska anseende (om än inte vältränad). Sen att kronan skälv har en styrka också det är en annan sak. Jag har skrivit ner någonstans baserat på antal klaner och markområden vad coneal har för styrkor att disponera. Och har för mig att det hamnade någonstans strax under 10000 flytbara styrkor + ett "hemvärn" på ca 15000 till. Men jag ska kolla över det tillsamans med spelledare gruppen. jag gillar för övrigt de benämningar som nämnts här åvan .. även om Coneall inte har så värst mycket rytteri ... mest en massa fotfolk och bågskyttar. Comando trupper Wink

Att basera styrkorna på lämplig grund är a och o ror jag ... och gör livet roligare i längden.

6förslag för armestorlek Empty Sv: förslag för armestorlek tor aug 16, 2012 9:25 am

Aldriona



De 10% sattes som sådana med åtanke på att man inte kommer vilja dra ihop varenda arbetsför man och kvinna i hela landet, då det skulle innebära enorma problem med att både hålla stället säkert samt att sköta jordbruk och liknande.

Så till exempel om du redan skickat iväg din armé, och sedan blir anfallen, finns det folk kvar att ta av, men det ger samma effekt som om du skulle ha samlat ihop en 20-30% armé från början, landet blir lidande.

7förslag för armestorlek Empty Sv: förslag för armestorlek tor aug 16, 2012 9:39 am

Coneall

Coneall

Fin sammanfatning p min poäng Malin Wink

8förslag för armestorlek Empty Sv: förslag för armestorlek tor aug 16, 2012 7:49 pm

Aldriona



Insåg just att de här reglerna nog skulle kunna funka för alla de nuvarande riddarordnarna vi har för att beräkna deras mannar när det kommer till krig.. Utom min egen XD Svarta Rosen äger ännu ingen land och jag kan bara anta att den hölls betald ur Mordred's egen ficka när han fanns.. vart han nu fick de pengarna ifrån... Laughing Vi behöver nog verkligen ta över Yorkshire, innan allt folket inser att de ingen lön kan få och deserterar.

9förslag för armestorlek Empty Sv: förslag för armestorlek fre aug 17, 2012 12:47 pm

Mairé



Haha, det låter som en mycket god idé tycker jag Laughing

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet