Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

En vinterdag på slottet

2 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1En vinterdag på slottet Empty En vinterdag på slottet ons dec 14, 2011 11:14 am

Aldriona



Solen hade äntligen makat sig upp över hustaken och de bleka solstrålarna glittrade i det tunna lagret snö. Insvept i en varm mantel gick Aldriona genom de vinterödsliga slottsträdgårdarna. Hon hade skjutit upp saker för mycket efter banketten. Brev behövde skrivas, beslut fattas... I dag fick det vara dags.

Promenaden var ett sätt att förbereda sig och slappna av. Det var kyligt, men knappt nånting jämfört med hennes barndoms vintrar. Tvärtom, så fann hon dagen ganska behaglig och övervägde att förlänga promenaden ytterligare.

Givetvis hade det ingenting att göra med att hon inte såg fram emot vissa av de brev hon skulle tvingas skriva... Nej, nej, absolut inte.

Hon stannade vid den genomfrusna fontänen och såg upp emot himlen. Klarblå. Det skulle nog inte bli mer snö i dag.

2En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet ons dec 14, 2011 9:42 pm

Robin Lilja



En ung pojke springer ut ur en dörr och tappar en hög med böcker när han halkar på den hala marken. Han sätter sig upp och ser lite omtumlad ut. Snabbt reser han sig upp och börjar plocka upp böckerna. Hans andedräkt bildar moln i den kalla luften är han hämtar andan och suckar när han ser de blöta böckerna.

Elwood kommer att döda mig när han ser det här. Muttrar han för sig själv.
När äntligen alla böckerna ligger i en prydlig hög i hans famn får han syn på damen vid fontänen. Han går försiktigt närmare.

My Lady. Säger han nästan ohörbart och gör ett försök till en bugning utan att tappa böckerna igen.
Vad gör ni ute i kylan?

3En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet tor dec 15, 2011 6:33 pm

Aldriona



"God morgon, Robin." Hon kunde inte annat än le åt pojkens mumlande och tafatta bugning. Men då hade hon alltid varit väldigt fäst vid lille Robin också.

"Jag tänkte bara att det var en bra dag för en promenad, nu när vi äntligen fått lite sol igen. Jag har suttit instängd på slottet alldeles för länge nu." Hon såg på traven med böcker, och snön som fastnat på en del av dem när de föll i marken. "Du borde ta det lugnt på isen när du har så mycket att bära. Och de där behöver torkas försiktigt om de inte ska bli alldeles förstörda. Har du bråttom någonstans? Annars kan du komma med in, så ska jag hjälpa dig. Du kommer råka illa ut om du lämnar tillbaka dem i det där skicket."

4En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet tor dec 15, 2011 9:39 pm

Robin Lilja



Jag skulle vara mycket tacksam över hjälpen, My Lady. De här böckerna ska tillbaka till biblioteket och Elwood kommer nog bli arg om de är i det här skicket. Säger Robin och ger sin Lady ett vagt leende.

Han ser sig tafatt omkring.
Jag hoppas jag inte stör i My Lady's plikter bara.

5En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet lör dec 17, 2011 12:18 am

Aldriona



"Nej då, det är ingen fara."

Hon gör en gest åt honom att följa med och beger sig tillbaka till dörren hon kommit ut till trädgården genom. Hon går med en hand om mantelöppningen för att hålla den kyliga luften ute, även om den fluffiga pälsen som kantar den gör stor nytta också.

"Vid det här laget borde mitt arbetsrum vara varmt nog att befinna sig i."

En gång i tiden hade det varit en salong, sällan använd till mycket annat än att dricka te med vänner och bekanta. Tänk hur saker och ting förändrats. Inte för att hon klagade, livet var utan tvekan intressantare numera. Hon visar Robin vägen längs en korridor och uppför en smal sidotrappa, en sällan använd genväg upp till våningen där hennes rum fanns.

6En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet lör dec 17, 2011 3:25 pm

Robin Lilja



Robin tittar nyfiket in i det stora arbetsrummet. Han stannar tyst i dörren och ser sig förundrat om. Jämfört med väpnarnas sovsalar är det både vackert och varmt här inne. Det ligger en stor matta på golvet framför en eldstad.

7En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet lör dec 17, 2011 8:42 pm

Aldriona



Elden sprakar glatt och rummet är både varmt och väl upplyst av flertalet ljus. Det finns ett skrivbord inte långt från fönstret och framför elden finns två stora, mjuka stolar med ett litet bord mellan dem. Hon draperar sig mantel över en stol nära dörren och fortsätter in i rummet för att ta bort de papper och böcker som låg på det lilla bordet.

"Lägg böckerna här, så flyttar vi det närmare elden där det är varmt. Vi måste lägga något tungt på dem, annars kommer sidorna bli skrynkliga."

Hon gör en gest mot det nu tomma bordet och fortsätter bort till skrivbordet för att hitta tyngder till böckerna.

8En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet lör dec 17, 2011 11:36 pm

Robin Lilja



Robin tvekar en sekund i dörröppningen man när hans Lady talar till honom skyndar han in. Han lägger böckerna på bordet och ser sig sedan omkring.
Då kommer han på att han har dragit in en del snö på golvet.
Jag ber så hemsk mycket om ursäkt, My Lady. Stammar han och böjer sig ner och börjar snöra upp kängorna.

9En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet mån dec 19, 2011 8:51 am

Aldriona



"Det är ingen fara, så länge mattorna klarade sig."

Hon återvänder med en handfull andra böcker och några brevtyngder och andra prydnadssaker som bedömts tunga nog för uppgiften.

"Det är varmt nära elden, men det kommer nog ta ett tag för dem att torka. Har du uppgifter någon annanstans kan du komma tillbaka och hämta dem senare, eller så kan du stanna ett tag om du vill."

10En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet mån dec 19, 2011 10:24 am

Robin Lilja



Robin drar av sig kängorna och ställer dem prydligt vid dörren. Sedan sätter han sig tyst på mattan vid elden och gluggar sina händer för att värma sig.
Tack så mycket, My Lady. Säger han och ger henne ett leende.

11En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet mån dec 19, 2011 9:04 pm

Aldriona



"Vad sägs om lite te medans vi väntar, så att vi blir varma igen?" säger hon med ett leende. Hon går bort en annan dörr, öppnar den och växlar några ord med någon utanför. Sen återvänder hon till eldstaden och sätter sig i en av stolarna.
"Hur går dina studier? Jag tror knappt jag har talat med dig sen banketten eller strax efteråt. Jag hoppas du klarat dig bra utan att se din bror så ofta."

12En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet tis dec 20, 2011 9:17 am

Robin Lilja



Ja tack, My Lady. Säger Robin åt förslaget.
Studierna går bra tror jag. Jag hjälper Herr Elwood i biblioteket så jag hinner läsa ganska mycket emellanåt. Jobbet i rustningskammaren går långsamt. På grund av kylan är det många som inte kommer till tjänst. Berättar han med ett ursäktande leende.

13En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet fre dec 23, 2011 4:15 pm

Aldriona



"Nå, det är ju i alla fall mindre att göra så här års. De flesta väljer väl att stanna hemma och förbereda midvinterfirandet istället."

Efter ett tag knackar det på dörren och en flicka kommer in med en bricka, som hon ställer på bordet mellan stolarna. På den finns en tekanna, två koppar, grädde, socker och ett litet fat med söta kakor.

"Hur tänker du själv göra, ska du resa till din familj eller stanna här på slottet?"

Hon sträcker sig efter kannan och fyller te i kopparna.

14En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet fre dec 23, 2011 8:33 pm

Robin Lilja



Elwood bad mig hjälpa honom städa upp den kvällen eftersom ingen då kommer till biblioteket. Men jag hoppas på att hinna ner till min familj innan middagen. Så jag kommer jobba på dagen för att få det överstökat.
Robin ser på medan hans Lady häller upp teet.

15En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet ons feb 01, 2012 9:06 pm

Robin Lilja



Robin tittar fundersamt upp på hans My Lady vars blick värkar ha fastnat någonstans utanför fönstret.
My Lady? Frågar han försiktigt.

16En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet tis feb 07, 2012 1:16 pm

Aldriona



- Åh, förlåt. Jag måste ha drömt mig bort.

Hon vänder uppmärksamheten tillbaka till Robin och ler.

- Det var länge sedan jag var hemma till midvinter. Havet är för ogästvänligt vintertid för att göra den resan. Jag är glad att din familj finns nära nog för att du ska kunna träffa dem.

Hon sträcker sig efter sin tekopp samtidigt som hon ser runt i rummet och ser att det inte befinner sig några tjänare kvar där.

- Jag hoppas att det inte kommer bli några problem att ta dig hem till din familj omärkt? Jag antar att de skulle bli överraskade av en oväntad son på tröskeln.

17En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet tis feb 07, 2012 7:41 pm

Robin Lilja



Det kommer nog gå bra. Jag får hålla uppsikt bara. Svarar Robin och ler.
Han tittar in i brasan och ser de stora lågorna dansa.

18En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet ons feb 08, 2012 7:27 am

Aldriona



- Hur har det gått för dig i övrigt, med at leva Robins liv? Jag hoppas att du inte måste hålla dig för mycket för dig själv på grund av det.

Hon iakttog honom medans hon drack av sitt te. Det bekymrade henne något, tanken att han kanske var olycklig med den vändning hans liv tagit och hellre ville ha saker som de var förr.

19En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet ons feb 08, 2012 9:30 pm

Robin Lilja



Det blir lite ensamt ibland men det fungerar. Det svåraste nog att sova i sovsalarna med de andra.
Robin ler lätt och sippar på sitt te.

20En vinterdag på slottet Empty Sv: En vinterdag på slottet tor feb 09, 2012 7:12 am

Aldriona



- Du vet att du kan alltid sluta om du inte vill längre och gå tillbaka till hur allting brukade vara. Jag vill inte att du ska känna dig tvingad. Och förstås, du kan alltid komma och besöka mig om du vill komma ifrån ett tag.Det kan vara lika bra om folk får för sig att du är min skyddsling och favorit.

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet