Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Banketten påsk 14

+2
Mairé
Coneall
6 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Banketten påsk 14 Empty Banketten påsk 14 ons apr 23, 2014 7:49 am

Coneall

Coneall

En ny bankett bakom sig och åter igen vill vi i Speledar gruppen veta vad som kan förbättras. Om vi inte får veta något så kan vi inte ordna till det inför nästa gång. Vidare välkomnar vi förslag på hur förbättringen kan genomföras. Vi gör banketten tillsammans även om några få av oss har lite mera ansvar.

2Banketten påsk 14 Empty Sv: Banketten påsk 14 ons apr 23, 2014 6:11 pm

Mairé



Kan även tillägga att om det är något du av någon anledning inte vill skriva öppet går det bra att skicka PM till någon i spelledningen. Lägger in våra namn samt alias på foumet här nedan.

Elin - Mairé
Olof - Coneall
Anna - Joan of Kent
Sot - Fenrir
Hanna - Isabella

och som Olof sa, det ingen säger, det vet vi inte.
Ris, ros, tankar, önskemål, förslag, funderingar... allt välkomnas.
Banketten har nyss bytt skepnad och det är nu vi tillsammans ska utforma vad som ska hända med den.

3Banketten påsk 14 Empty Sv: Banketten påsk 14 tor apr 24, 2014 2:14 pm

Joan of Kent

Joan of Kent

Jag har fått input på att dansen tog lite överhanden där mot slutet, då det skulle läras ut danser som vår "dansmäster" inte riktigt hade koll på själv.

Är det andra som har synpunkter på dansen?

Fler synpunkter? Vi är här för att ordna banketten för alla, och vill försöka få så många som möjligt, så nöjda som möjligt..

4Banketten påsk 14 Empty Sv: Banketten påsk 14 tor apr 24, 2014 2:34 pm

Accolon

Accolon

Jag håller med om dansen. Både ljudvolymen och platsen det tog. Jag är säker på att de som dansade fortsatte med intrigerande och rollutvecklande på nya spännande sätt medan de dansade, jag är inte emot dans som lajvande.
Men för oss om inte dansade var de svårt att få plats och svårt att höra varandra. Synd att vi inte har större lokal :-) Kanske skjuta lite till på dansen?
Balansen mellan bankett och mingel var annars bra.

Jag tyckte att det var otroligt roligt att det var så många nya på banketten! Jag hoppas att de också hade en bra spelupplevelse.

Jag ser fram emot att fortsätta intrigerande, särskilt med fokus på religion, kultur och etnicitet från min sida.

5Banketten påsk 14 Empty Sv: Banketten påsk 14 tor apr 24, 2014 5:16 pm

Bedivere



Mina funderingar:
Tycker att banketten lyft sig rejält  sedan jag senast var med.
+ Maten
+Bankettlöken (härlig återkomst)
+Organistation innan(uppställning gick fort)

Saker jag funderat på:
Tiden vid taffeln kändes väldigt stressande(äta och prata lite men inte i den utsträckning jag önskat).
Dubbning och  upphöjning tar mer tid numera. Räkna med att den tar 1 1/2 timme samt att försöka komma igång vid 18.00 rent schemamässigt

När det  gäller dansen, så köra bara några omgångar flört(om det är den man lärt ut). Ingen utlärning inlajv  (den skall ske på ett förmöte)  Låt själva minglandet få pågå minst 45 minuter innan dansen så att folk hinner smida ränker/bilda alianser.  
Dansa runt en kvart-30 minuter och avbryt sedan för att kunna avsluta lajvandet eller så avslutar dansen lajvet.

6Banketten påsk 14 Empty Sv: Banketten påsk 14 tor apr 24, 2014 6:27 pm

Accolon

Accolon

Dubbningen och upphöjningen är helt frikopplad från Banketten. Dubbningsgillet är de ansvariga, jag ska definitivt framföra till lägerarr att de behöver schemalägga längre dubbning nästa läger.

7Banketten påsk 14 Empty Sv: Banketten påsk 14 tor apr 24, 2014 7:35 pm

Joan of Kent

Joan of Kent

Jag har även tänkt prata med lägerarr om att vi helt enkelt behöver tid innan själva banketten ska börja för bättre förberedelser med.

8Banketten påsk 14 Empty Sv: Banketten påsk 14 fre apr 25, 2014 7:38 pm

Aldriona



Mina tankar kring vad som kanske kan göras bättre/annorlunda nästa gång:

Håller med om att dansen under minglet blev ett problem. Jag har för mig att anledningen att vi valt tjuvdansen som dansen att använda under minglet är att den är förhållandevis liten vad gäller yta, samt är designad för att uppmuntra rollspelande, till skillnad från de andra där huvudfokus oftast hamnar på själva dansandet. Sen handlar det förstås om vilket hov just den här banketten tar plats vid, men vid Arthur's tror jag det är tjuvdansen som passar bäst :)Håller med alla övriga kommentarer om dansen också.

Maten var problematisk, och då menar jag inte att det fanns för lite, för det är ju knappast spelledargruppens fel eller problem. Däremot är det viktigt att styra upp någon sorts rutiner kring serveringen. Både se till att alla vet vem som serverar vad, att det blir serverat i rätt ordning och att de vet hur man serverar mat. Att försöka ta mat med "fel" hand (vänster/höger) ur ett kar som befinner sig snett bakom ens ena axel och en bit ifrån, är nästintill omöjligt utan att måsta leka akrobat, och jag tror de flesta av oss helst inte vill spilla på våra fina kläder. :)Jag tror inte det behöver ta många minuter att förklara/påminna hur man bör servera maten, men det är viktigt att det blir gjort.

Tydlighet med information! Vi hade väldigt många nya lajvare, och jag upplevde att en del av dem var väldigt förvirrade även kort innan banketten och inte riktigt visste vad det var de gett sig in i, eller vad de skulle spela. Grundläggande info är trist att repetera om och om igen varje läger, men det behövs. Vi kan inte räkna med att nybörjare är modiga nog att ställa sig upp och säga ifrån när de inte förstått någonting alls Wink

Som en subkategori till förra punkten vill jag trycka på värdet att vara vansinnigt positiv och informativ när man pratar på morgonsamlingarna. Det är vår främsta chans att rekrytera nya lajvare, och presenterar man hur "Vi ska som vanligt hålla vårt fantastiskt roliga lajv vid kung Arthurs hov, där man kan spela allt från väpnare till kung! Kom och lär dig mer vid <klockslag>, eller fråga oss!" istället för "Och som vanligt har vi bankettlajv, vi samlas på <plats> vid <klockslag>" så får vi nog ännu fler nya nästa gång Smile

Massor av saker var dock jättebra!
Bankettlöken var underbar att få tillbaka, och det nya upplägget känns perfekt för att hjälpa folk att få spel och någonting att prata om!
Mingel och middag är fortfarande ett vinnande koncept som jag hoppas att vi alltid ska fortsätta med!
Dukning/städning/logistik verkade för en "utomstående" fungera väldigt smidigt den här gången!  I love you

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet